لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجهٔ پاکستان: کابل باید حملات تروریستی در پاکستان را تقبیح کند


اسحاق دار، وزیر خارجهٔ پاکستان
اسحاق دار، وزیر خارجهٔ پاکستان

اسحاق دار، وزیر خارجهٔ پاکستان، می‌گوید که حکومت طالبان در افغانستان باید حملات اخیر تحریک طالبان پاکستانی را تقبیح کند.

وزیر خارجهٔ پاکستان در یک نشست مطبوعاتی در لندن ضمن دفاع از حملات هوایی نیروهای پاکستانی بر خاک افغانستان گفت: "پاکستان عملیات را بر پناهگاه‌های دهشت افگنان درداخل خاک افغانستان، بر اساس معلومات استخباراتی انجام داده است."

دار افزود که کشورهای همسایه باید از طریق همکاری مشترک جلو دهشت افگنی را بگیرند.

هفتهٔ‌ گذشته پس از آن تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان افزایش یافت که افراد مسلح در یک حملهٔ‌ خونین در ساحهٔ میرعلی وزیرستان شمالی دو افسر بلندپایه و پنج سرباز اردوی پاکستان را کشتند.

یک روز پس از آن، طیاره‌های پاکستانی در ولایت‌های خوست و پکتیکا حملات هوایی انجام دادند. مقامات پاکستانی گفتند که در این حملات مخفیگاه‌های دهشت افگنان را هدف قرار دادند،‌ اما طالبان افغان و تحریک طالبان پاکستانی این اظهارات را رد کردند. طالبان افغان گفتند که در این حملات، زنان و کودکان کشته شدند.

پس از آن، طالبان افغان در ساحهٔ پاره چنار بر نیروهای اردوی پاکستان حملاتی را انجام دادند که بر اساس گزارش‌ها تلفاتی را نیز در پی داشت.

وزیر خارجهٔ پاکستان یک بار دیگر تصریح کرد که حملات در داخل پاکستان از سوی تحریک طالبان پاکستانی انجام شده، گروهی که به گفتۀ او، در افغانستان پناهگاه امن دارد، اما مقامات طالبان این ادعا را همواره رد کرده اند.

او افزود که دهشت افگنی معضل مشترک کشورهای همسایه است و باید به گونهٔ‌ مشترک جلو آن گرفته شود.

تحلیلگران می‌گویند که برای حل مشکل دهشت افگنی، مقامات پاکستانی باید با طالبان افغان مذاکره کنند و به گونهٔ‌ مشترک یک طرزالعمل را ایجاد کنند.

طارق وحید، خبرنگار پاکستانی، به صدای امریکا گفت که ارگان‌های امنیتی پاکستان نباید همواره افغانستان را متهم کنند، بلکه برای جلوگیری از دهشت افگنی در داخل پاکستان نیز دست به کار شوند.

او افزود: "نخست باید خانهٔ‌ خود را ترتیب و تنظیم کنیم و بعد از آن اگر در آن سوی مرز با دهشت افگنان کمک صورت می‌گیرد، می‌توانیم بر کشورهای همسایه اتهام وارد کنیم."

هفتهٔ گذشته، اردوی پاکستان گفت که سلسله‌ای از حملات دهشت افگنی در این کشور، از افغانستان حمایت می‌شود.

اما طالبان افغان این اتهامات را رد کرده و گفته اند که پاکستان نباید برای ضعف خود افغانستان را مقصر بخواند و جلو حملات دهشت افگنی را در خاک خودش بگیرد.

گزارش رادیو دیوهٔ صدای امریکا.

گروه

XS
SM
MD
LG