لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان و اوزبیکستان قرارداد ترانزیتی می‌بندند


افغانستان در سال‌های اخیر در تلاش راه های بدیل ترانزیتی برآمده است تا اتکای این کشور را به پاکستان کم کند
افغانستان در سال‌های اخیر در تلاش راه های بدیل ترانزیتی برآمده است تا اتکای این کشور را به پاکستان کم کند

رئیس جمهوری افغانستان گفته است که تا دو ماه دیگر موافقتنامۀ تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و اوزبیکستان امضا خواهد شد، توافقی که به گفتۀ وی افغانستان را به اروپا وصل خواهد کرد.

محمد اشرف غنی در دیدار با نمایندگان محصلان افغان در ارگ گفت "افغانستان از وابستگی کشور خاص بیرون و اکنون جز لاینفک آسیای مرکزی شده است".

فراز و نشیب‌های سیاسی با پاکستان که همواره با انسداد مرز‌ها به روی افغانستان محاط به خشکه توأم بوده است، مقام‌های افغان به ویژه رئیس جمهور غنی را واداشته است تا در صدد راه‌های بدیل ترانزیتی برآید.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت افغانستان می‌گوید که پاکستان همواره روابط اقتصادی و تجارتی را زیر سایۀ روابط کشیده سیاسی و امنیتی قرار داده است.

آقای قوقندی افزود که تجارت با استفاده از مسیر‌های ترانزیتی آسیای مرکزی به ویژه اوزبیکستان در مقایسه با پاکستان برای افغانستان ارزانتر تمام می‌شود.

رئیس جمهور افغانستان همواره وعده سپرده است که آن کشور را به چهارراه تجارتی آسیا مبدل خواهد کرد. به تایید این گفته، سخنگوی وزارت تجارت افغانستان می‌گوید که اکنون افغانستان با دسترسی به راه‌های ترانزیتی آسیای مرکزی و بندر چابهار ایران رفته رفته به چهارراه ترازیتی منطقه مبدل می‌شود.

آقای قوقندی به صدای امریکا گفت که حکومت افغانستان تلاش دارد تا در میان مدت و دراز مدت، نه تنها از رهگذر ترانزیتی بلکه انتقال انرژی نیز وصل کنندۀ کشورهای منطقه باشد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG