لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: بایدن از آزادی بیان محصلان طرفدار فلسطینی‌ها حمایت می‌کند 


جریان تظاهرات در پوهنتون کولمبیا
جریان تظاهرات در پوهنتون کولمبیا

قصر سفید روز چهارشنبه ۲۴ اپریل (پنجم ثور) گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده از آزادی بیان در پوهنتون‌های این کشور در حالی حمایت می‌کند که محصلان بیشتر علیه جنگ اسراییل در غزه، دست به تظاهرات می‌زنند.

تظاهرات جاری در پوهنتون کولمبیا نیویارک به گونهٔ‌ جدی در محراق توجه رسانه‌ها و سیاستمداران قرار گرفته و موجب تظاهرات مشابه در سراسر ایالات متحده شده است.

اعتراض کنندگان می‌گویند که هبستگی خود را با فلسطینی‌ها در غزه ابراز می‌دارند، جاییکه مقامات صحی غزه می‌گویند حملات اسراییلی تا اکنون جان بیش از ۳۴۲۰۰ نفر را گرفته است.

اما حامیان اسراییل و سایرین در مورد مصوونیت پوهنتون‌ها اظهار نگرانی کرده و به رویداد‌های یهود ستیزی اشاره کرده اند. آنان همچنان گفته اند که در پوهنتون‌ها ارعاب و سخنان نفرت انگیز ترغیب می‌شود.

کرن ژان پییر، سخنگوی قصر سفید به خبرنگاران گفت: "رییس جمهور باور دارد که آزادی بیان، مناظره وعدم تبعیض در کالج‌ها اهمیت دارد."

او افزود که مردم باید بتوانند به گونهٔ صلح آمیز نظر شان را اظهار کنند، "اما اگر سخنان نفرت آمیز و خشونت آمیز باشد، باید در موردش صدا بلند شود".

رییس جمهور بایدن روز یک شنبه گفت که یهودستیزی آشکار در صحن کالج‌ها هیچ جایی ندارد.

در همین حال، مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده گفت که اگر این رویداد‌ها محدود نشوند و اگر این تهدیدات و ارعاب متوقف نشوند، زمان برای اعزام گارد ملی مناسب خواهد بود.

در یک رویداد سال ۱۹۷۰، نیروهای گارد ملی در پوهنتون کینت ستیت اوهایو بر محصلینی که علیه جنگ ویتنام مظاهره می‌کردند گلوله باری کرده و چهار محصل را کشتند.

در حالی که تظاهرات به طرفداری فلسطینی‌ها گسترش یافته است، در پوهنتون تکزاس اعتراض کنندگان در بن‌بست شدید با نیروهای امنیتی قرار داشته و ویدیو‌های نشر شده در رسانه‌های اجتماعی صدها مظاهره کننده را در سایر کالج‌ها نشان می‌دهد که پولیس با تجهیزات ضد آشوب تلاش می‌کند آنان را عقب براند.

گروه

XS
SM
MD
LG