لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: اسراییل آنچه را که در مورد کمک به غزه خواسته بودم، انجام می‎دهد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه پنجم اپریل (۱۷ حمل) گفت که اسراییل به درخواست او برای اجازه دادن کمک به غزه توافق کرده است.

بایدن روز پنجشنبه در یک تماس تلیفونی به بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل هشدار داده بود که اگر تل ابیب در عملکرد خود در غزه تغییرات وارد نکند، واشنگتن مجبور به تغییر پالیسی‌اش خواهد شد.

بایدن در پاسخی به پرسشی که آیا در تماس با نتنیاهو تهدید کرده است که کمک‌های نظامی را به این کشور متوقف خواهد کرد، گفت: "از آنها خواستم کاری را انجام دهند که حالا انجام می‌دهند."

ساعاتی پس از مکالمهٔ تلیفونی بایدن و نتنیاهو، دفتر صدراعظم اسراییل اعلام کرد که به گونهٔ‌ "موقت" اجازه خواهد داد تا کمک‌های بشری از طریق بندر اسدود و گذرگاه ایرز و همچنان مرز اردن به غزه، انتقال یابد.

بایدن در تماس خود همچنین هشدار داده بود که پالیسی ایالات متحده در قبال اسراییل وابسته به حمایت این کشورازغیرنظامیان و امدادرسان در غزه است. هفت کارمند امدادرسان موسسه ''آشپزخانه مرکزی جهان'' که شامل یک فلسطینی، سه شهروند بریتانیایی، یک شهروند پولندی، یک آسترالیایی و یک شهروند دارای تابعیت دوگانه امریکا و کانادا می‌شدند، هفتهٔ جاری در حملات اسراییل در غزه کشته شدند.

اردوی اسراییل روز جمعه برای نخستین بار به اشتباهات و تخطی از قوانین خود در کشتن هفت امدادرسان در غزه اعتراف کرد و گفت که به اشتباه تصور کرده بود که "جنگجویان مسلح حماس" را هدف قرار می‌دهند.

اردوی اسراییل در بیانیه‌ای گفت که دو افسر – یک دگروال و یک جگرن - که دستور حملات را صادر کرده بودند، اخراج و رییس فرماندهی جنوب توبیخ خواهد شد.

با این حال، قصر سفید گفته است که اسراییل باید برای عمل به وعده‌هایی که به بایدن داده است، اقدامات بیشتری انجام دهد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، در تماسی به خبرنگاران گفت: "این مهم است که این تعهدات به طور کامل محقق شوند و به سرعت اجرا شوند."

کربی اضافه کرد که با این حال، ایالات متحده هیچ برنامهٔ برای "انجام تحقیقات مستقل یا تحقیقات جداگانه" در مورد مرگ این امدادرسانان ندارد.

هشدار بایدن در مورد تغییر پالیسی واشنگتن در قبال اسراییل، واضح‌ترین اشارهٔ ادارهٔ بایدن به حمایت نظامی از اسراییل علیه حماس بوده است.

بایدن از آغاز درگیری میان اسراییل و حماس و باوجود نگرانی‌ها از افزایش تلفات فلسطینی‌ها و وضعیت وخیم انسانی در غزه، در کنار اسراییل ایستاده است.

اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نومبر، بایدن با مخالفت فزاینده‌ای از سوی رای دهندگان مسلمان و جوان روبرو شده و متحدان اصلی وی از او خواسته اند تا مسیر سیاست خود در قبال غزه را تغییر دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG