لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بایدن به شی‌: چین نباید در انتخابات امریکا مداخله کند


شی جینپینگ، رییس جمهور چین (راست) و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده (آرشیف)
شی جینپینگ، رییس جمهور چین (راست) و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده (آرشیف)

​جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه دوم اپریل (۱۴ حمل) در جریان یک تماس تیلفونی به شی جینپینگ، رییس جمهور چین، هشدار داد که بیجینگ نباید در انتخابات ماه نومبر امریکا مداخله کند.

قصر سفید گفته است که این تماس تیلفونی رهبران دو کشور بخشی از تلاش‌های ایالات متحده برای حفظ "خط باز ارتباط به منظور مدیریت مسوولانه رقابت و جلوگیری از منازعه ناخواسته [میان ایالات متحده و چین ] است.''

یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده به خبرنگاران گفته است که امریکا در مواقع مختلف نگرانی شدید خود را نسبت به مداخلۀ چین در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بیان کرده است.

بایدن آخرین بار این نگرانی را در ماه نومبر سال گذشته هنگام دیدار با همتای چینی‌اش در ایالت کلیفورنیا بیان کرد. اما بیجینگ بار‌ها گفته است که علاقه‌ به مداخله در امور داخلی ایالات متحده ندارد.

با اینحال، این مقام ارشد امریکایی که نخواست نامش گرفته شود، در مورد این ادعای بی علاقگی بیجینگ به مداخله در امور داخلی ایالات متحده گفته است که نمی‌تواند حرف مقامات چینی را باور کند. او تاکید کرد که اظهارات مقامات چین باید در عمل ''تایید'' شود و مصداق پیدا کند.

یک ارزیابی تهدید‌های استخبارات ایالات متحده که در ماه فبروری سال روان میلادی منتشر شد، در مورد نفوذ فزاینده و فعالیت‌های پیچیدۀ چین در بخش‌های مختلف از جمله استفاده از هوش مصنوعی هشدار داد.

مقام‌های ایالات متحده در گذشته نیز هشدار داده بودند که سیستم انتخابات امریکا با فشار‌های فزاینده مواجه خواهد بود، زیرا کشور‌هایی مانند روسیه، ایران و چین تلاش خواهند کرد تا این سیستم را نامصوون جلوه بدهند.

گروه

XS
SM
MD
LG