لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور کولمبیا: به دلیل 'نسل‌کشی' در غزه، روابط خود را با اسراییل قطع می‌کنیم 


گستاوو پیترو، رییس جمهور کولمبیا
گستاوو پیترو، رییس جمهور کولمبیا

گستاوو پیترو، رییس جمهور کولمبیا، امروز اول می (۱۲ ثور) گفت که روابط دپلوماتیک کشورش را با اسراییل قطع می‌کند، اقدامی که اسراییل آنرا "یهودستیزانه" خواند.

رییس جمهور کولمبیا گفت که این اقدام را به دلیل "نسل‌کشی" توسط رهبر اسراییل در غزه اتخاذ می‌کند. پیترو افزود: "فردا (پنجشنبه) روابط دپلوماتیک با دولت اسراییل قطع خواهد شد..."

پیترو گفت که بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، "نسل‌کشی" را در غزه به راه انداخته است.

رییس جمهور کولمبیا از منتقدان سرسخت تهاجم اسراییل بر غزه است که پس از حملهٔ هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل آغاز شد. بر اساس معلومات مقامات اسراییلی، در حملهٔ حماس ۱۱۷۰ نفر کشته شدند.

اسراییل پس از آن حملات انتقامجویانه را آغاز کرد که بر اساس معلومات مقامات صحی غزه تا اکنون جان بیش از ۳۴۵۰۰ نفر را گرفته است. اکثریت قربانیان این حملات زنان و کودکان اند.

رییس جمهور کولمبیا در خطاب به هزاران حامی‌اش که شماری از آنان شعار‌هایی را به حمایت از فلسطینی‌ها سر می‌دادند، گفت که جهان نمی‌تواند نسل‌کشی تمامی مردم یک خطه را بپذیرد. او گفت: "اگر فلسطین بمیرد، انسانیت می‌میرد."

اسراییل در واکنش، رییس جمهور کولمبیا را "یهودستیز" و اقدام وی را "نفرت‌‌انگیز" خواند و گفت که موقف وی به مثابهٔ "پاداش" به حماس است.

اسراییل کتز، وزیر خارجهٔ اسراییل در شبکۀ اجتماعی ایکس نوشت: "رییس جمهور کولمبیا تعهد کرده بود به قاتلان و متجاوزان حماس پاداش دهد- و امروز او این کار را انجام داد."

کتز افزود که تاریخ این موقف رییس جمهور کولمبیا را به یاد خواهد داشت.

چند روز پس از حملهٔ هفتم اکتوبر حماس، رییس جمهور کولمبیا بر وزیر دفاع اسراییل انتقاد کرده گفت که اظهارات وی علیه مردم غزه مشابه به اظهاراتی است که نازی‌های آلمان در مورد یهودیان بیان می‌کردند. در واکنش به آن، اسراییل "صادرات امنیتی" به این کشور را متوقف کرد.

اسراییل در آن وقت رییس جمهور کولمبیا را به حمایت از "قساوت‌های تروریستان حماس و شعله‌ور کردن یهودستیزی" متهم کرده و سفیر این کشور را احضار کرد. سپس، بوگاتا سفیر اسراییل را اخراج کرد.

پیترو گفته بود که "مردمان دموکرات نمی‌توانند احیای مجدد نازیزم را در سیاست بین المللی اجازه دهند".

به دنبال رویداد کشته شدن‌ ده‌ها فلسطینی‌ که در انتظار مواد غذایی بودند، رییس جمهور کولمبیا خریداری تسلیحات اسراییل را تعلیق کرد. کولمبیا یکی از خریداران عمدهٔ تسلیحات اسراییلی است.

کولمبیا به گونهٔ تاریخی روابط قوی دپلوماتیک و نظامی با اسراییل و ایالات متحده دارد.

این کشور در کنار برازیل از شکایت افریقای جنوبی علیه اسراییل در محکمهٔ بین المللی عدالت نیز حمایت کرده بود.

در تهیه‌ این مطلب از گزارش‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG