لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان پیشین: ملل متحد زمینه حضور قانونی ما را در ایران و پاکستان فراهم کند


کمیتهٔ حمایت از نظامیان پیشین افغان در جنبش شنبه‌های ارغوانی می‌گوید که منسوبین امنیتی پیشین که اکنون در پاکستان و ایران مهاجر اند، با خطر اخراج اجباری روبرو اند و ملل متحد باید جلو این آن را بگیرد.

این کمیته امروز یکشنبه ۲۱ اپریل (دوم ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت است: "ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا در هماهنگی با حکومت ایران و پاکستان زمینه حضور قانونی نظامیان حکومت پیشین افغانستان را در این دو کشور به عنوان مهاجر مساعد نموده و رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی، مهاجرین افغانستان به ویژه نظامیان پیشین را در این دو کشور سرعت بخشند."

کمیتهٔ حمایت از نظامیان پیشین افغانستان همچنان گفته است که نظامیان پیشین افغان به دلیل نبرد با طالبان در مقایسه با سایر مهاجرین بیشتر آسیب‌پذیر اند.

در اعلامیه آمده است: "متاسفانه با وجود وضعیت اسفناک نظامیان پیشین افغانستان، نهادهای ملی و بین‌المللی کمترین توجه را نسبت به آنان نداشته و حتا در پروسه‌های انتقال، نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین که دوشادوش نیروهای بین‌المللی در صف نخست مبارزه علیه تروريزم و طالبان قرار داشتند؛ کم‌ترین سهم را دارند."

بر اساس اعلامیه، طالبان در دور دوم حاکمیت شان، نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین را به بهانه‌های مختلف بازداشت، شکنجه، توهین، تحقیر کرده و شماری را نیز کشته اند.

این کمیته گفته است که نظامیان پیشین در ایران در روند سرشماری حکومت آن کشور اشتراک کردند، از همین‌رو اکنون که تهران روابط خود را با طالبان نزدیک‌تر ساخته، بیم تسلیم‌دهی آنان به حکومت طالبان وجود دارد.

همچنان اعضای این کمیته که متشکل از نظامیان پیشین است، از حکومت‌های ایران و پاکستان خواسته که آزار و اذیت مهاجرین افغان به ویژه نظامیان پیشین را متوقف کنند و نیز از کشورهای مهاجر پذیر خواسته اند که برای آنان ویژه بشردوستانه صادر کند.

در اعلامیه آمده است: "ما از مسوولین نظامی حکومت پیشین می‌خواهیم که به لحاظ ایمانی و وجدانی هم‌سنگران شان را تنها نگذارند و از نهادهای حامی نظامیان می‌خواهیم که نظامیان پیشین افغانستان را حمایت بشری نموده و جهت انتقال آنها به کشور های امن هم‌کاری نمایند."

ملل متحد تخمین کرده است که ۷۲۰هزار مهاجر افغان فاقد مدرک و ۵۰ هزار دارندۀ کارت (POR) تا ماه جولای سال روان میلادی از پاکستان به افغانستان برخواهند گشت.

پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، صدها هزار افغان به شمول نظامیان پیشین از ترس انتقام‌جویی طالبان به ایران و پاکستان پناه بردند که اکنون شماری از آنان با سرنوشت نامعلومی مواجه اند.

گروه

XS
SM
MD
LG