لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال پتروییس: امریکا نیاز دارد در افغانستان باقی بماند


آرشیف: دیوید پتروییس می گوید که قضیۀ افغانستان نمی تواند در چند سال محدود حل گردد، بناً، قوای امریکایی نیاز دارد تا تعهد دراز مدت به افغانستان داشته باشد
آرشیف: دیوید پتروییس می گوید که قضیۀ افغانستان نمی تواند در چند سال محدود حل گردد، بناً، قوای امریکایی نیاز دارد تا تعهد دراز مدت به افغانستان داشته باشد

جنرال دیوید پتروییس، قوماندان پیشین ناتو و ایالات متحده در افغانستان، می گوید که اعزام هزاران نیرو اضافی ایالات متحده به افغانستان، یک اقدام "زیرکانه" است.

آقای پتروییس به شبکه تلویزیونی PBS گفته است که حضور و افزایش قوای نظامی ایالات متحده در افغانستان به مثابۀ تعهد پایدار به "خون و پول" است که امریکا در بیش از یک و نیم دهۀ گذشته در افغانستان سرمایه گذاری کرده است.

آقای پتروییس گفت است که "به آنجا [افغانستان] به یک دلیل رفتیم و به یک دلیل آنجا ماندیم تا اینکه افغانستان بار دیگر به مثابۀ پناهگاه امن برای القاعده و یا سایر افراطگرایان جهانی مبدل نگردد—قسمیکه آن کشور قبل ازحملات یازدهم سپتمبر بود. روی همین دلیل باید در آنجا باقی بمانیم."

آقای پتروییس با اشاره به کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده که به تاریخ دوم ماه می ۲۰۱۱ توسط یک ماموریت خاص ایالات متحده در منطقۀ آبت آباد پاکستان، کشته، تاکید کردکه حضور نظامیان ایالات متحده در افغانستان در مقابل فعالیت های دهشت افگنی در منطقه نیز بسیار موثر بوده است.

به گفتۀ آقای پتروییس، قضیۀ افغانستان نمی تواند در چند سال محدود حل گردد، روی همین دلیل، قوای امریکایی نیاز دارد تا تعهد دراز مدت به افغانستان داشته باشد.

آقای پتروییس تاکید می کند که ماموریت ایالات متحده در افغانستان نباید سال به سال تمدید نگردد، زیرا چنین روش می تواند غیر موثر و حتی مضر، واقع شود.

اظهارات آقای پتروییس در حالی بیان شده است که ادارۀ دونالد ترمپ در حالی بررسی اعزام بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیروی اضافی به افغانستان است.

در دور ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، شمار قوای نظامی امریکا در افغانستان به ۱۰۰ هزار رسید، اما حملات گروه طالبان و گروه های دهشت افگنی چون شبکۀ حقانی و حال داعش همچنان ادامه دارد.

آقای پتروییس همچنین ادعا می کند که سرا زیر شدن قوای امریکایی طالبان را تا اندازۀ عقب زد، اما از بین نبرد، زیرا به گفتۀ او رهبران طالبان و شبکۀ حقانی در پاکستان پناهگاه امن داشته اند.

آقای پتروییس همچنین می گوید که برای از بین بردن گروه های دهشت افگنی نیاز به تلاش ها در سطح منطقه است تا کشور های مثل پاکستان اقدامات بیشتر در برابربه رهبران طالبان و گروه های دهشت افگن مثل شبکۀ حقانیانجام بدهد.

مخالفت به اعزام قوای اضافی به افغانستان

حکومت ایالات متحده به صورت رسمی اعلام نکرده است که به چه تعداد قوای اضافی به افغانستان اعزام خواهد کرد، اما هفتۀ گذشته گزارش های نشر شد که ادارۀ رئیس جمهور ترمپ چهار هزار قوای اضافی به افغانستان اعزام خواهد کرد. اعزام قوای اضافی به افغانستان، طرفداران و مخالفان دارد.

شماری از مقامات کنونی و پیشین ایالات متحده خواهان اعزام قوای اضافی به افغانستان اند، اما تعداد هم مخالف چنین اقدام اند.

ست مولتون، عضو کمیتۀ خدمات نظامی مجلس نمایندگان ایالات متحده، در مورد موثریت اعزام قوای اضافی به افغانستان، شک دارد.

آقای مولتون در یک مصاحبه با خبرگزاری اسو شیتد پرس، گفته است که ادارۀ دونالد ترمپ تا حال استراتیژی جدید را به کشور جنگ زدۀ افغانستان به سنای آن کشور ارایه نکرده است.

آقای مولتون گفته است که "اساساً غیر منصفانه است که زندگی جوانان امریکایی را به خاطر استراتیژی که موثر نیست، ماموریت که واضح نیست و نتیجۀ که هنوز تعریف نشده است، به خطر بی اندازیم."

آقای مولتون که خود در جنگ عراق شرکت کرده است، همچنین اصرار دارد که ایالات متحده باید استراتیژی واضح و موثر رادر قبال افغانستان در پیش بگیرد.

آقای مولتون همچنین گفته است که اعزام قوای اضافی به افغانستان ممکن آغازی برای تشدید منازعۀ در افغانستان گردد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG