لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال امریکایی: افغانستان به قوای بیشتر ناتو نیاز دارد


جنرال جان نکلسن میگوید طالبان دشمن امریکا است و اگر آنان در لست دهشت افگن امریکا قرار بگیرند، طالبان را مورد حمله قرار خواهد داد
جنرال جان نکلسن میگوید طالبان دشمن امریکا است و اگر آنان در لست دهشت افگن امریکا قرار بگیرند، طالبان را مورد حمله قرار خواهد داد

جان نکلسن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان می‌گوید که جنگ افغانستان به بن بست رسیده است و برای بیرون رفت از این وضعیت، حکومت افغانستان به گونه ای کمک شود تا قادر به گرفتن موضع تهاجمی در برابر شورشیان و گروه های دهشت افگنی شود.

آقای نکلسن ضمن گفت طالبان دشمن ایالات متحده است و اگر این گروه در فهرست دهشت افگنی امریکا قرار بگیرد، قوای امریکایی این گروه مورد حملات بیشتر قرار خواهد داد.

جنرال نکلسن در جلسۀ استماعیۀ سنای ایالات متحده گفت که استقرار چند هزار نیروی بیشتر ناتو در افغانستان، ممکن بن بست موجود را به سود حکومت آن کشور تغییر دهد.

در حال حاضر، حدود ۱۲۵۰۰ سرباز خارجی به شمول ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان مستقر اند که بیشتر ماموریت آموزش و مشورت به نیروهای دفاعی و امنیتی افغان را به پیش می‌برند.

تقویت قوای هوایی افغان یکی از اقداماتی است که به گفتۀ اکثر مقام‌ها و آگاهان نظامی، حکومت افغانستان را قادر خواهد کرد تا در برابر شورشیان و گروه های دهشت افگن تهاجمی تر اقدام کند.

جنرال نکلسن گفت هرگاه سنای امریکا منابع تمویل قوای هوایی افغانستان را تصویب کند، توانایی عملیات تهاجمی قوای افغانستان تقویت خواهد شد؛ بنا بر این، لازم است تا هر چه زود تر طیاره های جنگی وارد میدان جنگ در افغانستان شوند.

در همین حال، جان مکین، رئیس کمیتۀ دفاعی سنای ایالات متحده، در این جلسۀ استعماعیه گفت که حکومت دونالد ترمپ، فرصتی را در اخیتار دارد تا قوای امریکایی را در افغانستان افزایش دهد تا از این طریق فرماندهان امریکایی دست باز تر داشته باشند.

آقای مکین گفت " فرماندهان ما باید منابع و صلاحیت های لازم را داشته باشند تا ابتکار عمل را از نزد دشمنان ما بگیرند".

آقای مکین مردم افغانستان، مردم با غرور خطاب کرد که می خواهند خود از سرزمین شان دفاع کنند و در این راستا متحمل تلفات سنگین شده اند. اما به گفتۀ آقای مکین، افغان به ادامۀ کمک های ایالات متحده نیاز دارند.

آقای مکین گفت "منافع ملی ما ایجاب می کند تا شرکای افغان خود را کمک کنیم تا آنان به پای خود ایستاده شوند؛ از کشور خود دفاع کنند؛ و دشمنان مشترک ما را با کمک کمتر با شکست مواجه کنند"

آقای مکین همچنین تاکید کرد که تامین امنیت افغانستان و جلوگیری از یک حملۀ دیگر بر ایالات متحده، مستلزم استقرار شمار قوای مناسب در زمان و محل مناسب با توانایی مناسب می باشد.

در پاسخ به سوالی، جنرال نکلسن گفت که در حال حاضر، گروه طالبان در مقایسه به سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۵ در صد بیشتر قلمرو افغانستان را در اختیار دارد.

جنرال نکلسن همچنین گفت که وضعیت افغانستان با پیچیدگی خاص دست و پنجه نرم می کرد، زیرا از جملۀ ۹۸ گروه دهشت افگنی که در فهرست ایالات متحده قرار دارد، ۲۰ گروه دهشت افگنی آن فهرست در افغانستان و پاکستان فعالیت دارند.

به گفتۀ جنرال نکلسن، موجودیت فساد اداری در قوای امنیتی به ویژه پولیس و سربازان خیالی در اردوی افغانستان از دلایلی بوده که موثریت قوای افغان را در برابر گروه طالبان و گروه های دهشت افگن با مشکل مواجه کرده است.

اما محمد راتمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع در مصاحبه ای با صدای امریکا موجود سربازان خیالی را رد کرد.

جنرال نکلسن همچنین گفت که حکومت افغانستان و قوای ناتو در برابر گروه دولت اسلامی موفقیت های چشم گیری داشته اند و تاکید کرد که اکثر تندورانی که تحت نام داعش در افغانستان فعالیت دارند، افراد مربوط به تحریک طالبان پاکستان و تندروان تحریک اسلامی ازبکستان اند و فقط شماری اندک آنان افغان هایی اند که به خاطر پول با داعش پیوسته اند.

بر خلاف ادعای مقامات افغانستان در مورد حمایت پاکستان از طالبان و تندروان، جنرال نکلسن گفت که مقامات پاکستان عملیات نظامی را بر ضد تندروان در وزیرستان شمالی راه اندازی کرده اند و تا اندازۀ زیاد در مبارزه بر ضد تندروان، فعالیت کرده اند.

با آنهم، جنرال نکلسن ادعا کرد که روسیه، ایران و پاکستان تلاش می کنند تا طالبان مشروعیت بدهند؛ آنان را مورد حمایت قرار می دهند و در نهایت، تلاش های حکومت افغانستان در راستای ایجاد ثبات، تضعیف می کنند.

جنرال نکلسن گفت "روابط پیچیده ما با پاکستان باید از طریق یک بررسی همه جانبه مورد ارزیابی قرار بگیرد".

جنرال نکلسن همچنین گفت که ایران شماری از طالبان را در غرب افغانستان حمایت می کند و روسیه با طالبان ارتباط بر قرار کرده است و این اقدام را به گونه ای توجیه می کند که گویا طالبان در برابر تندروان داعش می جنگند—ادعایی که به گفتۀ جنرال نکلسن "دروغ" است.

آقای مکین نیز تایید کرد که پاکستان در برابر تندروان در وزیرستان شمالی مبارزه کرده اند، اما تاکید کرد که تندروان در پاکستان هنوز هم پناهگاه امن دارند.

آقای مکین گفت "واقعیت این است که چندین گروه دهشت افگنی در پاکستان فعالیت دارند که همسایه خود {افغانستان} را هدف قرار می دهند و قوای امریکایی را می کشند. اگر به صورت ساده بگویم، تا زمانیکه دشمنان ما در پاکستان پناهگاه امن داشته باشند، ماموریت ما بسیار با مشکل مواجه خواهد بود. این پناهگاه های امن {در پاکستان} باید از بین بروند".

مثل گذشته، جنرال نکلسن گفت که هدف اولیه ایالات متحده در افغانستان این است تا در برابر گروه های دهشت افگن چون القاعده مبارزه کند تا از حملات مشابه یازدهم سپتمبر در داخل قلمرو امریکا، جلوگیری شود. او گفت "مبارزۀ ما در افغانستان موجب حراست از سرزمین خود ما می گردد".

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG