لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات پارلمانی هند و نگرانی از تهدید دموکراسی در این کشور


انتخابات مرحله وار پارلمانی هند، روز جمعه ۱۹ اپریل آغاز می شود. حزب ملی گرای هندو ها به رهبری نرندرا مودی، صدر اعظم هند در این انتخابات به ادامه توسعه این کشور تعهد سپرده، اما احزاب مخالف نگرانی های را از تهدید به دموکراسی هند ابراز کرده اند.

نرندرا مودی تلاش دارد برای سومین بار به حیث صدر اعظم هند انتخاب شود. او توسعه اقتصادی و اقدامات رفاهی برای طبقه فقیر هند را بزرگترین دستاورد خود خوانده است. او می‌گوید:"در طی ده سال گذشته، ما ۲۵۰ میلیون نفر را از فقر بیرون کردیم و ثابت کردیم که برای نایل شدن به نتیجه کار می کنیم."

اما ایتلاف احزاب مخالف که در راس آن حزب کانگرس قرار دارد، روایت حزب ملی گرای هندو ها به رهبری نرندرا مودی را زیر پرسش برده و ادعا دارد که هند با بیکاری و تهدید علیه ارزش های دموکراتیک و سیکولار خود روبرو است.

ایتلاف احزاب مخالف ، حزب حاکم به رهبری مودی را به تضعیف احزاب مخالف از طریق راه اندازی تحقیقاتی زیر نام مبارزه با فساد متهم می کند. آروند کرجیوال، رییس حکومت محلی دهلی جدید، و یکی از چهره های مطرح مخالف مودی، تنها چند هفته پیش از آغاز انتخابات پارلمانی به اتهام دست داشتن در فساد بازداشت شد.

راهول گاندی، رهبر حزب کانگرس در مورد گفت: "این انتخابات، یک انتخابات کاملاً متفاوت است. فکر نمی کنم که در گذشته دموکراسی ما تا این حد با خطر روبرو بوده باشد. قانون اساسی ما امروز به همان اندازه در معرض خطر است."

قرار است حدود یک میلیارد رای دهنده در انتخاباتی که روز جمعه در بزرگترین دموکراسی جهان آغاز می شود، بین روایت های ارایه شده از سوی مودی و احزاب رقیب وی، یکی را انتخاب کنند.

مودی که ده سال پیش به حیث صدر اعظم هند به قدرت رسید، هنوز هم در میان بسیاری شهروندان این کشور محبوبیت دارد. او یک رهبر قوی، ملی گرا و حامی هندو ها تلقی می شود که روند توسعه هند را تسریع بخشیده، موقف هند در جهان را تقویت کرده و به وعده هایش چون اعمار معبد راما عمل کرده است.

سندیب شاستری، تحلیلگر سیاسی در مورد محبوبیت مودی چنین گفت: "ایتلاف حاکم، بسیار واضح با اتکا به تصویر و محبوبیت مودی، وارد این انتخابات می شود. آنان بسیار واضح عامل مودی را در جلو مبارزات انتخاباتی شان قرار داده اند."

رشد سریع اقتصاد هند برای برخی شهروندان این کشور، فرصت های را به ارمغان آورده، اما نظرسنجی ها نشان می دهد که بیکاری و میزان تورم هنوز یکی از نگرانی های اصلی بوده چون رشد اقتصاد هند تا اکنون نتوانسته فرصت کافی اشتغال ایجاد کند.

روشیل ماتا، انجنیر نرم افزار گفت: "نسبت به این کشور امیدوارم و در اینجا خواهم ماند."

سوریندر اوجها، دست فروش اما می‌گوید که وضعیت معیشیتی یک مشکل بزرگ است و هیچ حکومتی این مشکل را حل نمی کند.

حزب کانگرس، حزب اصلی مخالف مودی برای کسب حمایت رای دهندگان وعده سپرده که هزینه های اجتماعی و فرصت های اشتغال را از طریق ایجاد مشاغل دولتی و فرصت های کارآموزی، افزایش خواهد داد.

راهول گاندی، رهبر حزب کانگرس به هدف ایجاد تماس و بازدید با مردم، دو راهپیمایی سراسری در هند را برگزار کرد، اما تا هنوز معلوم نیست که این کار رای کافی به حزب کانگرس خواهد آورد یا خیر.

نیرج چوهدری، تحلیلگر سیاسی می‌گوید:"تا جاییکه به مودی ربط می گیرد، هیچ کسی در احزاب مخالف قابل مقایسه با او نیست. بسیاری کسانیکه از حاکمیت حزب بهارتیا جناتا ناراضی اند، با مشکلات اقتصادی، بیکاری و افزایش قیمت ها روبرو اند، در این مورد صحبت می کنند، اما سپس می گویند که خوب، چهره مطرح طرف مقابل کیست؟

نظر سنجی ها پیش بینی کرده که حزب حاکم بهارتیا جناتا امسال، حتی در مقایسه به نتیجه انتخابات ۲۰۱۹ بهتر عمل خواهد کرد. اما حزب کانگرس گفته که نتیجه انتخابات امسال که در چهارم جون اعلام خواهد شد، در مقایسه به انتخابات قبلی، متفاوت خواهد بود.

گروه

XS
SM
MD
LG