لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: ماموریت ضد دهشت افگنی امریکا، طالبان را هدف قرار نمی دهد


سخنگوی ناتو می گوید که هدف آن سازمان این است تا داعش در سال ۲۰۱۷ در افغانستان با شکست مواجه شود
سخنگوی ناتو می گوید که هدف آن سازمان این است تا داعش در سال ۲۰۱۷ در افغانستان با شکست مواجه شود

ماموریت قاطع ناتو در افغانستان می گوید که ماموریت ضد دهشت افگنی ایالات متحده در افغانستان فقط شبکۀ القاعده و تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش را به تنهایی هدف قرار می دهد—نه گروه طالبان را.

بیل سیلوان، یک سخنگوی ماموریت قاطع، در مصاحبه ای اختصاصی به صدای امریکا گفت که قوای ناتو در افغانستان دو ماموریت از هم جدا دارد.

به گفتۀ آقای سیلوان، بخش نسبتاً بزرگ قوای ناتو مصروف آموزش، مشوره دهی و در نهایت معاونت قوای افغان است. در پهلوی آن، قوای کوچک تری موجود است که وظیفۀ آنان راه اندازی عملیات یک جانبه بر ضد دهشت افگنی است.

آقای سیلوان گفت "گروه های دهشت افگنی که ما اجازه داریم آنان را مورد هدف قرار بدهیم شامل داعش و القاعده می شوند و صلاحیت داریم تا آنان را هدف قرار بدهیم."

با آنهم، آقای سیلوان تاکید کرد که گروه طالبان به صورت کامل از حملات قوای ناتو معافیت ندارد.

آقای سیلوان گفت "طالبان را زمانی مورد هدف قرار می دهیم که آنان درگیر جنگ با قوای افغان باشند. ما صلاحیت های مشخصی داریم که به ما اجازه می دهد آنان {طالبان} را هدف قرار بدهیم."

آقای سیلوان گفت که زمانیکه شرکای افغان درگیر جنگ با گروه طالبان می باشند، قوای ناتو برای قوای افغان حمایت هوایی به شمول حملات هوایی و شریک کردن معلومات استخباراتی همکاری می کند .

آقای سیلوان گفت " ما از قوای قادر کنندۀ جنگی ایالات متحده کار می گیریم تا قوای امنیتی افغان را در ماموریت شان همکاری کنیم تا آنان به صورت بهتر در برابر دشمن بجنگند."

آقای سیلوان همچنین ادعا کرد که قوای امنیتی افغانستان در مقایسه به سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۷ در موقف قویتر قرار دارد.

آقای سیلوان گفت "اگر نگاهی به سال ۲۰۱۶ میلادی بی اندازید،گروه طالبان هشت بار بالای مراکز ولایتی حمله ور شدند و قوای امنیتی افغان هر بار در برابر طالبان غالب شدند. باور مان این است که در مقایسه با پایان ۲۰۱۶ میلادی، قوای امنیتی افغان در سال ۲۰۱۷ میلادی قویتر اند."

مشکلات سال ۲۰۱۷

با آغاز فصل جنگی، سخنگوی قوای ماموریت قاطع هشدار داد که افغانستان در سال جاری مملو از مشکلات خواهد بود.

آقای سیلوان گفت "امسال، یک سال پر از مشکلات خواهد بود. اما قوای افغان موفق خواهد بود وما در کنار قوای افغان به حیث شریک آنان باقی خواهیم ماند."

اما آقای سیلوان به صورت مشخحص بیان نکرد که آیا این مشکلات از سوی طالبان ایجاد خواهد شد یا سایر گروه های تندرو که در آن افغانستان فعالیت دارند.

سخنگوی ناتو همچنین گفت که معنی تقویت قوای افغان این است که شهروندان افغانستان در سال ۲۰۱۷ شاهد امنیت بهتر خواهند بود.

شکست داعش

سخنگوی ناتو در افغانستان گفت که در دو سال گذشته، تندروان داعش در ولایت شرقی ننگرهار تلاش کردند تا حضور فعال داشته باشند، اما با ضربات مدهش مواجه شدند و این روند در سال جاری ادامه خواهد یافت.

آقای سیلوان گفت "هدف ما این است که در سال ۲۰۱۷، داعش را در افغانستان شکست دهیم."

آقای سیلوان همچنان گفت که تندروان داعش را از دو طریق با شکست مواجه گردید: یکی ماموریت یک جانبۀ مبارزه با دهشت افگنی ایالات متحده بر ضد گروه های دهشت افگن مانند داعش است که "به تنهایی انجام می دهیم" و دوم سرکوب داعش از طریق راه اندازی عملیات مشترک با نیروهای ویژۀ افغان است که در گذشته نیز موفقیت‌هایی در جنگ با گروه دولت اسلامی داشته اند."

با آنکه آقای سیلوان از شکست تندروان داعش در افغانستان سخن گفت، اما در مورد شکست ۲۰ گروه تندرو و دهشت افگنی که به گفتۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در افغانستان و پاکستان فعالیت دارند، چیزی بیان نکرد.

حمایت روسیه از گروه طالبان

در یک سال گذشته، روسیه همواره با گروه طالبان در تماس بوده است. مقامات مسکو ادعا می کنند که هدف بر قراری تماس آنان با گروه طالبان، جنگ بر ضد تندروان داعش در افغانستان. اما سخنگوی ناتو در افغانستان می گوید که چنین ادعا، واقعیت ندارد.

آقای سیلوان گفت "روسیه گفته است که دلیل مذاکرات آن کشور با طالبان این است که گویا طالبان با داعش می جنگند، این درست نیست، طالبان نه بلکه نیروهای امنیتی افغان با داعش می جنگند. این قوای افغان است که در برابر داعش می جنگد."

آقای سیلوان همچنین ادعا کرد که در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۳۰۰۰ داعشی در ۱۲ ولسوالی های جنوبی ولایت ننگرهار فعالیت داشتند. اما حال باور بر این است که شمار تندروان داعش در حدود ۶۰۰ در دو یا سه ولسوالی های جنوبی ننگرهار می رسد و سایر تندروان داعش در نتیجۀ عملیات مشترک قوای ناتو و افغان از بین رفتند.

آقای سلون گفت "می بینید که ما جنگ را به ساحات داعش برده ایم و موفقیت داشته ایم. هیچ تلاش همآهنگ وجود نداشته که گروه طالبان بر ضد داعش جنگیده باشد. "

صادقت پاکستان در جنگ بر ضد تندروان

مقامات افغان همواره پاکستان را متهم به حمایت از گروه های دهشت افگن و تندرو کرده است و گفته است عناصری در آن کشور با تمویل و تجهیز دهشت افگنان، حملات را در افغانستان سازماندهی می کنند، ادعای که همواره از سوی اسلام آباد رد شده است.

مقامات اسلام آباد گفته اند که آنان خود قربانی حملات دهشت افگنی اند و آنان گروه ها تندرو و دهشت افگن را یکسره مورد هدف قرار می دهند، ادعای که مورد شک مقامات کابل قرار دارد.

یکی از ادعای که صورت گرفته این است که گویا پاکستان آنعده از گروه های تندرو و دهشت افگن را هدف قرار می دهد که به ضرر پاکستان عمل می کنند—نه آنانیکه حملات را در افغانستان انجام می دهند.

آقای سیلوان در مورد تفکیک گروه های تندرو در افغانستان و پاکستان گفت " واضح است که دهشت افگنی دشمن مشترک افغانستان و پاکستان است. دهشت افگن خوب و بد نداریم. آنان فقط دهشت افگن استند باید با شکست مواجه شوند."

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG