لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: سال گذشته ۲۸۲ میلیون نفر در جهان گرسنگی شدید را تجربه کردند


ادارات ملل متحد و گروه‌های بشری امروز ۲۴ اپریل (پنج ثور) با نشر گزارشی گفتند که در سال ۲۰۲۳ ناامنی غذایی در سراسر جهان افزایش یافت و به دلیل جنگ‌ها حدود ۲۸۲ میلیون نفر گرسنگی شدید را تجربه کردند، به ویژه در غزه و سودان.

بر اساس این گزارش، بحران عمده و دوامدار ناامنی غذایی در افغانستان، جمهوری دموکراتیک کانگو، اتیوپیا، نایجریا، سوریه و یمن نیز جریان دارد.

آفات طبیعی و تکان‌های اقتصادی نیز سبب تشدید ناامنی مواد غذایی در جهان شد. بر اساس گزارش اخیر شبکهٔ معلومات امنیت غذایی پیرامون بحران غذایی، در سال ۲۰۲۲ بر رقم افرادی که از گرسنگی رنج می‌بردند، ۲۴ میلیون دیگر اضافه شد.

این گزارش که چشم‌انداز جهانی برای سال جاری را "تاریک" خوانده است، به هدف به میان آمدن یک ایتلاف بین المللی و گردهم آوردن ادارات ملل متحد، اتحادیه اروپا و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، تهیه شده است.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۳ برای پنجمین سال پی‌هم شمار افرادی که از ناامنی شدید غذایی رنج می‌بردند، افزایش یافت.

فلیور واترسی، معاون دفتر حالات اضطرار در سازمان غذا و زراعت ملل متحد به فرانس پرس گفت که حد اکثر افزایش نا امنی غذایی سال گذشته به دلیل پوشش گسترده‌تر گزارش و خراب شدن وضعیت در ۱۲ کشور، به شمول سودان و غزه به میان آمد.

او افزود که در قلمرو فلسطینی سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار نفر، به شمول ۶۰۰ هزار تن در غزه، در معرض گرسنگی قرار داشتند و امسال بر این رقم بیش از یک میلیون نفر دیگر اضافه شده است.

این مقام ملل متحد اضافه کرد که از سال ۲۰۱۶ به اینسو زمانی که شبکهٔ جهانی بحران غذایی نخستین گزارش‌اش را نشر کرد، شمار افرادی که از ناامنی غذایی رنج می‌برند از ۱۰۸ میلیون به ۲۸۲ میلیون نفر افزایش یافته است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در پیشگفتار این گزارش نوشته است: "در دنیای فراوانی، کودکان از گرسنگی می میرند."

او افزود:"جنگ، آشفتگی آب و هوا و بحران معیشت - همراه با اقدامات ناکافی - سبب شد که تقریباً ۳۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ بحران غذایی شدید را تجربه کنند."

او افزود که با این همه، بودجهٔ کافی برای رسیدگی به این همه انسان‌ها در دسترس قرار نمی‌گیرد.

معاون دفتر حالات اضطرار در سازمان غذا و زراعت ملل متحد گفته است که برای سال ۲۰۲۴، پیشرفت‌ با پایان درگیری‌ها بستگی خواهد داشت.

با آنهم در این گزارش گفته شده است که وضعیت در سال ۲۰۲۳ در حد اقل ۱۷ کشور، به شمول جمهوری دموکراتیک کانگو و اوکراین، بهبود یافته بود.

گروه

XS
SM
MD
LG