لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: حمله بر رفح با و یا بدون توافق آتش‌بس رخ خواهد داد


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز سه‌شنبه ۳۰ اپریل (۱۱ ثور) گفت که صرف نظر از اینکه توافق آتش‌بس با گروه حماس صورت می‌گیرد یا نه، عملیات نظامیان اسراییلی بر شهر رفح، واقع در جنوب نوار غزه، رخ خواهد داد.

وزارت خارجه اسراییل از قول نتنیاهو در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: ''توقف جنگ قبل از دستیابی به تمام اهداف آن غیر ممکن است. ما وارد رفح می‌شویم و کندک‌های حماس را که در آنجا حضور دارند، چه با توافق و چه بدون توافق، حذف خواهیم کرد تا به پیروزی مطلق برسیم!"

به گفته نتنیاهو، پیروزی کامل در مقابل حماس مستلزم ورود نیروهای اسراییل به شهر رفح است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند. اعتقاد بر این است که حماس نزدیک به ۱۰۰ گروگان را در اسارت دارد و ۳۰ گروگان دیگر یا در جریان جنگ کشته شده‌اند ویا در جریان نزدیک به هفت ماه گذشته، جان باخته‌اند.

پس از عملیات تهاجمی اسراییل بر شمال نوار غزه، بیش از یک میلیون جمعیت این ساحه به شهر جنوبی رفح که هم مرز با مصر است، پناه برده ‌اند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد،‌ گفته است:‌ ''حمله نظامی به رفح تشدد غیرقابل تحملی خواهد بود و هزاران غیرنظامی دیگر را می کشد و صدها هزار نفر را مجبور به فرار می کند."

گوتیرش گفت: ''از همه کسانی که بر اسراییل نفوذ دارند، می‌خواهم که آنچه در توان دارند، از [حمله اسراییل بر رفح ] جلوگیری کنند."

فلسطینی ها برای مصوون ماندن از حملات اسراییل به رفح فرار کردند و سازمان ملل متحد هشدار داده است که در صورت حمله زمینی اسراییل، یک فاجعه انسانی در این ساحه رخ خواهد داد.

گوتیرش همچنین خواهان افزایش کمک‌های عاجل بشردوستانه برای مردم در نوار غزه شد به ویژه شمال غزه، جایی که به گفته این مقام ارشد ملل متحد، شماری از مردم از جمله کودکان به دلیل گرسنگی و بروز امراض از چندی به اینسو جان می‌بازند.

او گفت: ''ما با هر کاری که ممکن است،‌ باید از یک قحطی کاملاً قابل پیشگیری و ساخته دست بشر جلوگیری کنیم.''

گوتیرش همچنین گفت که پیشرفت‌هایی تا حدودی در این راستا به دست آمده،‌ اما به اقدامات بیشتر نیاز است از جمله باز کردن دو گذرگاه بین اسراییل و شمال غزه تا کمک‌ها از بندر اشدود و اردن به نوار غزه ارسال شود.

یک روز پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تعهد کرد که با مصر و قطر کار کند تا پیشنهاد آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس اجرا شود.

بایدن در یک تماس تیلفونی با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، وشیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، از رهبران دو کشور خواست تا هر آنچه در توان دارند، برای آزادی گروگان‌ها از نزد حماس انجام بدهند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آزادی گروگان‌ها یگانه مانع آتش‌بس فوری در نوار غزه است.

ایالات متحده،‌ مصر و قطر از ماه‌های به اینسو در مذاکرات برای توقف جنگ در نوار غزه و آزادی گروگان‌ها از نزد گروه حماس دخیل بوده‌‌اند. در حال حاضر، پیشنهادی روی دست است که در صورت توافق،‌ در کنار آتش‌بس شش هفته‌ای، گروگان‌ها از نزد حماس آزاد می‌شوند؛ اسراییل زندانیان فلسطینی را از محابس آزاد می‌کند و فراهم‌آوری کمک‌های بشر دوستانه برای مردم غزه افزایش می یابد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز سه شنبه ۳۰ اپریل (۱۱ ثور) در اردن به خبرنگاران گفت که حماس باید بیش از این بهانه جویی نکند و پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد. او گفت: "اکنون حماس باید تصمیم بگیرد. بدون تاخیر و بدون بهانه جویی. زمان عمل فرارسیده است. ما می‌خواهیم در روزهای آینده شاهد نهایی شدن این توافق باشیم."

مقامات حماس روز دوشنبه با نمایندگان مصر و قطر در قاهره، پایتخت مصر، ملاقات کردند تا در مورد پیشنهاد آتش‌بس بحث کنند.

پس از حملات حماس در هفتم اکتوبر سال گذشته، اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویان حملات تهاجمی گسترده را در نوار غزه آغاز کرد، حملاتی که به گفته وزارت صحت غزه، تا حالا ۳۴۵۰۰ نفر که اکثر آنان زنان و کودکان اند،‌ کشته شده‌اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز، اسو شیتد پرس و فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG