لینک های دسترسی

Breaking News

چهار هزار سرباز دیگر امریکایی به افغانستان اعزام می‌شود


At sunrise, a soldier keeps watch at the Lincoln Memorial in Washington after a night of protests over the death in Minneapolis police custody of George Floyd.
At sunrise, a soldier keeps watch at the Lincoln Memorial in Washington after a night of protests over the death in Minneapolis police custody of George Floyd.

مقام‌های ایالات متحدۀ امریکا گفته اند که جیم متیس وزیر دفاع امریکا تصمیم گرفته است که ۴۰۰۰ سرباز دیگر امریکایی به افغانستان اعزام شود، تصمیمی که تا چند روز دیگر رسماً اعلام خواهد شد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز گذشته تصمیم در مورد شمار سربازان اضافی امریکایی را که باید به افغانستان اعزام شود به آقای متیس واگذار کرد.

تهدید روز افزون گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان و افزایش حملات مرگبار در سال روان، تقاضا را برای حضور نیرومندتر ایالات متحده در آن کشور جدی‌تر ساخته است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول این مقام‌های امریکایی که نامی از آنان برده نشده است، گزارش داد که شمار زیاد قوای تازه دم، در کنار حدود ۸۴۰۰ سرباز امریکایی موجود در افغانستان به سربازان افغان آموزش و مشورت داده و شمار اندک آنان برای جنگ بر ضد طالبان و داعش توظیف خواهند شد.

با آنکه وزیر دفاع ایالات متحده در مورد اعزام قوای اضافی تصمیم گرفته است، مسوولیت این تصمیم در نهایت به دوش رئیس جمهور ترمپ می‌باشد.

آقای ترمپ طولانی‌ترین جنگ امریکا را به ارث برده است، بدون آنکه کوچکترین چشم انداز در مورد پایان این جنگ وجود داشته یا هم ستراتیژی مشخصی برای موفقیت امریکا در این جنگ در دست باشد.

سوق و اعزام سربازان امریکایی به افغانستان به تصمیم آقای متیس به مراتب اندکتر از شمار سربازانی است که در حکومت جورج بش و باراک اوباما رئیس جمهوران پیشین ایالات متحده به افغانستان اعزام شدند.

امریکا و حضور نظامی در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

با آغاز تصدی ریاست جمهوری آقای اوباما کم و بیش ۶۷هزار سربازامریکایی در افغانستان حضور داشت. تصمیم آقای اوباما به اعزام ۳۳هزار سرباز دیگر حضور حضور نظامیان امریکایی را در افغانستان به حدود ۱۰۰ هزار نفر رساند.

دونالد ترمپ در زمان پیکارهای انتخاباتی به ندرت در مورد حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان صحبت کرده و در عوض به سرکوب گروه دولت اسلامی در سوریه و عراق تاکید داشت.

رهبران نظامی ایالات متحده به اعزام نیروی بیشتر به افغانستان تاکید دارند. جان نیکلسن فرمانده ارشد امریکایی در افغانستان گفته است که جنگ در افغانستان به بن بست برخورده است و برای بیرون رفت از این وضعیت به نظامیان بیشتر امریکایی نیاز است.

آقای متیس همواره تاکید کرده است که شمار نظامیان امریکایی در افغانستان در چارچوب ستراتیژی گسترده و درازمدت برای ثبات آن کشور، افزایش می‌یابد. در این ستراتیژی عوامل منطقه‌ای به ویژه پاکستان به صفت پناهگاه تندروان طالب، در نظر گرفته شده است.

از آغاز تهاجم به رهبری ایالات متحده در افغانستان در سال ۲۰۰۱تا کنون کم و بیش ۲۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده است. از آغاز سال روان میلادی تا کنون هفت سرباز امریکایی در افغانستان از بین رفته است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG