لینک های دسترسی

Breaking News

در حملات هوایی ائتلاف ۴۵ غیر نظامی در عراق و سوریه کشته شد


آرشیف: مردم ساکن غرب موصل حین انتقال اجساد کسانیکه در حملۀ هوایی ائتلاف کشته شدند
آرشیف: مردم ساکن غرب موصل حین انتقال اجساد کسانیکه در حملۀ هوایی ائتلاف کشته شدند

تحقیقاتی که در ماه مارچ ۲۰۱۷ راه اندازی شد، نشان می دهد که حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده بر ضد داعش در عراق و سوریه، موجب کشته شدن ۴۵ غیر نظامی نیز شده است.

بر اساس اعلامیۀ پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده که چاشت روز یکشنبه نشر شد، اکثر قربانیان، غیر نظامیانی اند که در اطراف شهر موصل، زندگی می کردند.

پنتاگون در این اعلامیه همچنین گفته است که در هر یک رویداد، اعضای ائتلاف "همه احتیاط ممکن" را روی دست گرفتند، با آنهم تلفات "غیر عمدی" غیر نظامیان را در قبال داشته است.

در گزارش پنتاگون یافته های تحقیقات جاری که در مورد حملۀ ۱۷ مارچ بر تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش صورت گرفت، چیزی بیان نشده است. بر اساس گزارش مردم منطقه، در آن حمله، بیش از ۱۰۰ غیر نظامی کشته شد.

ماه گذشته، ایالات متحده تایید کرد که طیاره های ائتلاف به رهبری امریکا، مناطقی را هدف قرار داده اند که موجب تلفات غیر نظامیان نیز شده است. اما مقامات نظامی ایالات متحده در مورد تلفات بلند غیر نظامیان، چیزی بیان نکردند.

قوای ائتلاف به رهبری ایالات متحده مشخص نکرده است که چه زمانی این تحقیقات خاتمه خواهد یافت و نتایج آن، اعلام خواهد شد.

وزارت دفاع ایالات متحده تایید کرده است که از آغاز عملیات هوایی بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش که در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد، تا حال ۳۵۲ غیر نظامی در عراق و سوریه کشته شده است.

اما فعالان حقوق بشر و ناظرین می گویند که شمار کشته شدگان غیر نظامیان به مراتب بالا تر از آن است.

گروه موسوم به Airwars که ناظر تلفات غیر نظامیان در عراق، سوریه و لیبیا است، گزارش داده است که از آغاز حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۳۰۰۰ غیر نظامی توسط ائتلاف به رهبری ایالات متحده در عراق و سوریه کشته شده اند.

حملۀ ۱۷ مارچ توسط قوای ائتلاف به رهبری ایالات متحده موجب اعتراضات مقامات محلی عراق و همچنین سازمان ملل متحد گردید و تاکید صورت گرفت که در جنگ بر ضد تندروان داعش از احتیاط بیشتر کار گرفته شود تا از تلفات غیر نظامیان، جلوگیری گردد.

در همین حال، ملل متحد گزارش می دهد که از آغاز عملیات نظامی برای پسگیری غرب شهر موصل که در ماه فبروری ۲۰۱۷ آغاز شد، تا حال حدود ۲۰۰۰ غیر نظامی که در حملات زخم بر داشته بودند، تداوی شده اند.

قوای عراقی در ماه جنوری امسال اعلام کردند که مناطق شرقی شهر موصل کاملاً از وجود تندروان داعش، "آزاد" شده است. اما برای پسگیری منطقه غربی این شهر، قوای عراقی دست و پنجه نرم می کنند.

در حال حاضر، تندروان داعش ده ها هزار غیر نظامی را در غرب شهر موصل در اسارت خود قرار داده و از آنان به حیث سپر انسانی استفاده می کنند.

در اعلامیۀ که روز یکشنبه نشر شد، همچنین یافته های بررسی حملات قوای ائتلاف که در ماه مارچ آغاز شد، نیز اشاره شده است. در اعلامیه آمده است که این بررسی ها نشان می دهد که ۸۰ غیر نظامی در نتیجۀ حملۀ ائتلاف به رهبری ایالات متحده کشته شدند، اما این موضوع قبلاً اعلام نشده بود.

در عین حال، این بررسی نشان می دهد که دو غیر نظامی که قبلاً گزارش شده بود که توسط قوای ائتلاف کشته شده اند، در واقع از سوی این قوا کشته نشده اند.

حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از آن آغاز شد که تندروان داعش از سوریه به داخل عراق رانده شدند و به تعقیب آن، تندروان این گروه، شهر موصل و بخش هایی را در شمال و غرب عراق به تصرف خود آوردند.

از آن به بعد، قوای عراقی به تدریج مناطقی که توسط داعش کنترول می شد، آهسته آهسته دو باره تصرف کردند. حال غرب شهر موصل، آخرین قلمرو در شهری است که تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش هنوز هم در کنترول خود دارند.

XS
SM
MD
LG