لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از کاهش واقعات پولیو و افزایش ملاریا و تب استخوان‌شکن در افغانستان خبر دادند


آرشیف
آرشیف

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه حکومت طالبان روز چهارشنبه ۱۰ دسمبر (۲۰ جدی) در سخنرانی در یک کنفرانس بین‌المللی صحت در شهر اسلام آباد، پایتخت پاکستان گفت که واقعات ابتلا به ملاریا و تب استخوان‌شکن در افغانستان رو به افزایش بوده و به گفتۀ وی واقعات پولیو یا فلج اطفال به گونۀ چشمگیری کاهش یافته است.

ویروس وحشی پولیو به جز از افغانستان و پاکستان، در سرتاسر جهان محو شده است. در سال ۲۰۲۳ در سرتاسر جهان ۱۲ مورد پولیو- شش واقعه در افغانستان و شش واقعۀ دیگر در پاکستان - ثبت شد. در سال روان، این دو کشور تا کنون از ثبت کدام واقعۀ تازۀ پولیو گزارش نداده اند.

در این نشست که نمایندگان ۷۰ کشور و سازمان جهانی، به شمول ایالات متحده و سازمان ملل متحد، شرکت داشت، عباد گفت: "پولیو هنوز هم تهدید جدی برای افغانستان و پاکستان است...ما تلاش نهایی به خرج می‌دهیم تا ویروس پولیو را از کشور خود ریشه کن کنیم و خوشبختانه در این زمینه به دستاوردهای خوبی نیز نایل شده ایم."

سازمان جهانی صحت می‌گوید که از زمان روی‌کار آمدن طالبان در افغانستان، کیفیت و گستره کمپاین واکسین پولیو در افغانستان، بهبود یافته است.

سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان همچنان از "افزایش اندک واقعات اچ‌آی‌وی/ایدز" در افغانستان خبر داد، اما جزییات بیشتری ارایه نکرد.

عباد، تغیر اقلیم را مسبب وقوع برخی حالات اضطراری در سکتور صحی در افغانستان خواند. او خواهان کمک جهانی به افغانستان و دیگر کشورهای در حال انکشاف شد تا این کشورها بتوانند سیستم صحی شان را بهبود بخشیده و به کاربرد تخصص موجود محلی در مبارزه با بیماری‌های عفونی قادر باشند.

عباد اضافه کرد که در افغانستان "به جای ارتقای ظرفیت ملی، اکثر کارمندان خارجی با معاش‌های گزاف، کاری را انجام می‌دهند که که کارمندان محلی می‌توانند آن را انجام دهند."

این در حالی است که تا کنون هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و این گروه به خاطر وضع ممنوعیت بر آموزش و کار زنان و دختران و نیز به خاطر تشکیل حکومت تک قومی و تک گروهی، با انتقادات گستردۀ بین‌المللی مواجه است.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور میلیاردها دالر کمک خارجی را از دست داد و این وضعیت، مانند دیگر بخش‌ها، سکتور صحت افغانستان را که به پیمانۀ گسترده متکی به کمک‌های مالی خارجی بود، دچار بحران شدید کرده است.

انوارالحق کاکر، صدراعظم پاکستان، در این نشست خواهان کوشش‌های منسجم برای مبارزه با امراض عفونی مانند کووید۱۹ و حالات اضطراری ناشی از تغیر اقلیم شد. کاکر گفت: "هیچ کشوری در جهان، هر چند هم که مقتدر باشد، به تنهایی نمی‌تواند با این آزمون‌ها مواجه به تنهایی مقابله کند."

دونالد بلوم، سفیر ایالات متحده در پاکستان، از تقاضاها برای یک عملکرد مشترک جهانی برای امنیت صحت جهانی، حمایت کرد و همکاری با شرکا را موثرترین راه رسیدگی به تهدیدهای منطقوی و جهانی خواند. او صحت را زیربنای آینده هر کشور در حال رشد خواند و گفت که ایالات متحده یک شریک قوی در ایجاد این آینده خواهد بود.

گروه

XS
SM
MD
LG