لینک های دسترسی

Breaking News

یک واقعۀ مثبت فلج کودکان در هلمند ثبت شد


مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان تایید کردند که یک دختر هفت ساله در روستای شورا دشت ولسوالی موسی قلعۀ هلمند، به بیماری فلج کودکان مبتلا شده است.

مرجان راسخ، مسوول مطبوعات بخش پولیو در این وزارت به صدای امریکا گفت که از سال گذشتۀ میلادی (۲۰۱۸) تا اکنون بر تطبیق خانه به خانه واکسین پولیو در آن ولسوالی محدودیت وضع شده است.

آقای راسخ گفت که این کودک در تمام عمرش تنها هفت بار واکسین شده است. او گفت: "این کودک سه بار به صورت دوره‌یی واکسین شده و چهار بار نیز هنگام کمپاین واکسین پولیو را گرفته که برای یک کودک کافی نیست".

دفتر حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز از افزایش واقعات مثبت پولیو در افغانستان نگرانی کرده است.

سید کمال شاه، سخنگوی بخش پولیوی یونیسف به صدای امریکا گفت که خطر ویروس محیطی پولیو در جنوب افغانستان بسیار زیاد است و باید هر کودک قطره ضد پولیو را دریافت کند.

او افزود: "اینکه گرمی هوا بیشتر شده؛ نگراین از انتشار ویروس بیماری فلج کودکان نیز زیادتر شده؛ اگر برای کودکان واکسین خانه به خانه تطبیق نشود، ممکن که سایر کودکان نیز به این بیماری مزمن مبتلا شوند".

آمار فلج کودکان در سال روان میلادی به ۱۱ واقعۀ مثبت رسیده که بیشتر جنوب افغانستان شاهد واقعات مثبت پولیو بوده است. چهار واقعه در هلمند، چهار واقعه در ارزگان، دو واقعه در کندهار و یک واقعه هم در کنر ولایت شرقی این کشور ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG