لینک های دسترسی

Breaking News

سکتور خصوصی: روزانه حدود دو میلیون دالر ضرر می‌کنیم


در حمله روز چهارشنبه ۳۰ میلیون دالر خساره به سکتور خصوصی افغانستان وارد شده است
در حمله روز چهارشنبه ۳۰ میلیون دالر خساره به سکتور خصوصی افغانستان وارد شده است

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، در یک هفتۀ اخیر به دلیل ناامنی‌ها و مسدودبودن جاده‌ها، متشبیثین و تجار افغان، حدود ۱۴ میلیون دالر متضرر شده اند، حکومت افغانستان باید هرچه زودتر به این مشکل راه حل بیابد.

خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان، در صحبت با صدای امریکا گفت به اثر انفجار روز چهارشنبه در چهارراهی زنبق کابل، سکتور خصوصی این کشور، ۳۰ میلیون دالر متضرر شده است.

آقای الکوزی افزود "روزانه تقریباً در حدود ۲ میلیون دالر برای سکتور خصوصی کابل ضرر می‌رسد. امروز تقریبأ اضافه از ۲۰ تا ۲۱ اتحادیه و اصنافی که ما داریم از هر مرجع به اتاق تجارت آمده بودند و بالاخره شکایت کردند که ما تباه شدیم و یک هفته می‌شود که کاملأ بازار ایستاد است. واقعأ قابل تشویش است برای سکتور خصوصی و اتاق تجارت".

آقای الکوزی تأکید کرد، حکومت افغانستان و معترضانی که سبب مسدودشدن جاده‌ها شده اند، باید به توافق برسند و به سکتور خصوصی ضرر وارد نکنند "ما امیدوار استیم که هردو طرف یک راه بیرون‌رفت پیدا کنند و به زودترین فرصت این معضل حل شود. اقتصاد و تجارت را فلج کرده اند".

در همین حال شماری از دکانداران در شهر کابل نیز از نبود فروشات و متضرر شدن از ناامنی‌ها اخیر شاکی اند.

عجب شاه، یکی از دکانداران شهر کابل است. او در صحبت با صدای امریکا گفت "دکان من را بیبین شیشه‌هایش میده شده، راه بندی است، مظاهره است. از روزی که در چهارراهی زنبق انفجار شده، هیچ کاروبار نیست. باور کنید که از زندگی به تنگ آمدیم، اولادهای ما هم چیزی می‌خواهد یا نه؟".

برخی تحلیلگران اقتصادی نیز تأیید می‌کنند که ادامه وضعیت کنونی به اقتصاد مردم ضرر وارد می‌کند.

سیف‌الدین سیحون، استاد اقتصاد در پوهنتون کابل، در صحبت با صدای امریکا گفت ادامه این وضعیت سبب افزایش قیمت‌ها و ضرر واردکردن به اقتصاد مردم خواهد شد.

او افزود "وقتی رفت و آمد محدود شود، طبیعی است که مردم هم بخاطر تأمین نیازمندی‌های اولیۀ شان با چالش و دشواری روبرو می‌شوند، قیمت‌ها را بلند می‌برد، و هم‌چنان رفت و آمد مردم آسیب می‌بیند، فروش تنقیص پیدا ‌می‌کند، گردشگری و فعالیت‌های ترانسپورتی کاهش پیدا می‌کند. همۀ اینها چرخش فعالیت‌های اقتصادی روزمره را کاهش می‌دهد".

در همین حال نجیب دانش، سرپرست سخنگوی وزارت امور داخلۀ افغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت از معترضان خواسته اند تا به گونه‌ای برخورد کنند که به باشندگان کابل مزاحمت ایجاد نشود.

آقای دانش گفت "تقاضا و درخواست ما دوستانه و صمیمانه از کسانی که خیمه‌های تحصن را دارند، این است که طوری برخورد کنند که مزاحمت به شهروندان و کسانی که از این جاده‌ها می‌گذرند و سبب مسدود شدن جاده‌ها نشوند، خواهش ما اینست که در این مورد با ما و پولیس شان همکاری کنند".

این در حالیست که از روز جمعه هفتۀ جاری به این‌سو اعتراضات شماری از فعالان مدنی و گروه‌های سایسی در واکنش به ناامنی‌های اخیر جریان دارد و این متعرضان با برپا کردن خیمه‌های تحصن در چندین جاده اصلی و مرکزی شهر کابل خواستار عملی‌شدن خواست‌های شان اند.

برپایی خیمه‌های تحصن از سوی این متعرضان در چندین نقطۀ شهر کابل سبب ترافیک شدید و مسدودشدن برخی از جاده‌ها شده است.

تلاش پارلمان برای ختم تنش‌ها

ولسی جرگۀ افغانستان در روزهای اخیر در مورد وضعیت موجود ابراز نگرانی کرده است و هر وکیل استدلال خود را دارد.

درین سلسله امروز گروه پارلمانی اعتماد، یک طرح هفت فقره‌یی را به مجلس ارایه کرد که به موجب آن، هم حکومت و هم معترضین به انجام برخی اقدامات فوری مکلف می‌باشد.

بازنگری برنامه‌های نهادهای امنیتی، رسیدگی به مطالبات قانونی مبین بر شناسایی و مجازات افرادی که در جلوگیری از حادثه و رخداد خونین چهارشنبه پنجم رمضان کوتاهی کرده اند، شناسایی عاملین خشونت‌بار ساختن تظاهرات روز جمعه و تطبیق توافقنامۀ سیاسی از مکلفیت‌های مهم حکومت در این طرح گفته شده است.

جلوگیری از احساسات، اغراض سیاسی، برخورد تنظیمی و حزبی با مسایل بزرگ ملی، جلوگیری از فراهم‌کردن زمینۀ نفوذ مخالفان در نظام و امتناع از اظهاراتی که سبب تشدید تنش‌های سیاسی و اجتماعی می‌گردد؛ از مواردی است که از دید گروه پارلمانی اعتماد، معترضان به رعایت آن مکلفیت دارند.

در این طرح برای حل اختلاف‌های سیاسی، بر بنیاد قانون به انجام مذاکره و گفتگو به طرفین تأکید شده است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG