لینک های دسترسی

Breaking News

رینا امیری به طالبان: به حقوق همه افغان‌ها احترام بگذارید


ملل متحد گفته است که وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت نهاده است
ملل متحد گفته است که وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت نهاده است

نماینده وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور حقوق زنان و دختران افغانستان، به مناسبت روز جهانی "حق بر دانستن حقیقت و کرامت قربانیان نقض فاحش حقوق بشر" از طالبان خواست به حقوق تمامی افغان‌ها احترام بگذارند.

ملل متحد ۲۴ مارچ را روز جهانی "حق بر دانستن حقیقت و کرامت قربانیان نقض فاحش حقوق بشر" نام‌گذاری کرده است. این روز از سال ۲۰۱۰ به اینسو به هدف "حرمت‌گذاری به خاطره قربانیان نقض مستمر و فاحش حقوق بشر و تاکید بر اهمیت حق آگاهی از واقعیت و برخورداری از عدالت" تجلیل می‌شود.

رینا امیری امروز دوشنبه ۲۵ مارچ (ششم حمل) به مناسبت این روز با نشر پیامی در ایکس نگاشته است: "از طالبان می‌خواهیم که به حقوق همه افغان‌ها احترام بگذارند و به خانواده‌های قربانیان ناپدید شده و بازداشت‌شده‌ای که برای یافتن حقیقت در مورد محل نگهداری عزیزان شان مبارزه می‌کنند، پاسخگو باشند."

این در حالی است که "رواداری" نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشری در افغانستان، در جریان همین ماه گزارش داد که وضعیت حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان در ابعاد گوناگون بدتر شده است.

رواداری گفته است که علاوه بر نقض حق حیات، "بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی، شکنجه، بدرفتاری و کشتن زندانیان، ناپدید کردن اجباری و اجرای مجازات ظالمانه و غیر انسانی توسط طالبان" بیانگر وضعیت وخیم و فاجعه‌بار حقوق بشر در افغانستان است.

همچنان این نهاد گفته است که طالبان از زمان حاکمیت دوباره در افغانستان، به گونۀ هدفمند و سازمان‌یافته در راستای حذف زنان از عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اقدام کرده اند.

شورای حقوق بشر ملل متحد نیز گفته است که وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت نهاده و طالبان در حمایت از حقوق بشر ناکام بوده اند.

پیش از این، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد، گزارش داده بود که به دلیل سیاست‌ها و اقدامات سرکوب‌گرانۀ طالبان، وضعیت حقوق بشری در افغانستان با تهدیدهای جدی مواجه است.

تبعیض سیستماتیک جنسیتی از سوی طالبان، فرهنگ معافیت از مجازات، گسترش افسردگی و خودکشی در میان زنان و دختران، افزایش ازدواج‌های اجباری، آموزش زنان و دختران، بحران انسانی و نیازمندی‌های شدید به کمک‌های بشردوستانه از مواردی بود که در گزارش بنیت بازتاب یافته است.

طالبان تا اکنون به خواست رینا امیری واکنش نشان نداده اند، اما مقامات طالبان پیش از این گفته بودند که حقوق شهروندان افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران در چوکات "شریعت" تامین است. همچنان این گروه گزارش‌ها در مورد نقض حقوق بشری در افغانستان را بی‌اساس و تبلیغ علیه نظام خود خوانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG