لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه و همسایگان افغانستان انجمنی را برای دست‌یابی به صلح در افغانستان ایجاد کردند


روسیه و شش کشور هم‌مرز با افغانستان روز سه‌شنبه هفتم مارچ‌‌ (۱۶ حوت) یک انجمن را ایجاد کردند تا از طریق آن ''راه‌های دست‌یابی به صلح دوامدار'' در افغانستان جنگ‌زده را به بحث بگیرند.

این کشور‌ها در نشست افتتاحیه‌‌ٔ این انجمن خواهان آزاد‌سازی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان شدند، دارایی هایی که پس از مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان از سوی ایالات متحده و کشور‌های اروپایی مسدود شد.

وزارت خارجهٔ‌ اوزبیکستان گفته است که نماینده‌های ویژهٔ روسیه، چین، ایران، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان روز سه‌شنبه در تاشکند، پایتخت ازبیکستان، دیدار کردند و پلان دارند به طور معمول در مورد مسایل مرتبط به افغانستان صحبت کنند.

عصمت‌الله ارگاشیف، نماینده‌ ویژهٔ اوزبیکستان،‌ گفت که این گروه از کشورهای غربی خواسته است تا دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که منجمد کرده اند، دوباره آزاد کنند.

ارگاشیف گفت که نمایندگان این کشور ها تاکید کردند که "با برگشت پول بانک مرکزی افغانستان در قدم نخست معاشات...معلمان مکاتب، داکتران پرداخته شود و در عین حال،‌ بخشی از جمعیت که در وضعیت دشوار قرار دارد، حمایت شود."

به گفتهٔ ارگاشیف، نمایندگان این کشور‌ها تاکید کردند که نزدیک به ۲۵ میلیون جمعیت افغانستان در گرسنگی و محرومیت غذایی به سر می‌برند.

پس از خروج نیروهای بین المللی و تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند. از جمله‌، حدود هفت میلیارد دالر این پول‌ها در بانک ذخیرهٔ فدارل در شهر نیویارک ایالات متحده نگهداشته شده بود.

اما جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده،‌ به تاریخ ۱۱ فبروری ۲۰۲۲ با امضای یک فرمان اجرایی جواز استفاده از ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان صادر کرد و دستور داد تا بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی بماند تا در مورد ادعاهای قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ محکمه فیصله کند.

اما محکمه‌ای در شهر نیویارک ایالات متحده به تاریخ ۲۱ فبروری ۲۰۲۳ فیصله کرد که قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر مستحق دریافت ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان نیستند، فیصله‌ای که با استقبال طالبان مواجه شد.

ملل متحد در ماه فبروری سال روان میلادی گفت که شش میلیون نفر در افغانستان با خطر قحطی مواجه اند و دو-سوم حصهٔ جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه اند و به کمک‌های عاجل نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG