لینک های دسترسی

Breaking News

شش نمازگزار در حمله بر مسجد شیعیان در هرات کشته شدند


آرشیف
آرشیف

وزارت داخله حکومت طالبان میگوید که یک فرد مسلح ناشناس شب گذشته در مسجدی در ولایت هرات به سوی نمازگزاران گلوله‌باری کرد که در نتیجه آن شش نفرر کشته و یک نفر زخمی شدند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت، ناوقت روز دوشنبه ۲۹ اپریل (۱۰ ثور) با نشر پیامی در ایکس گفت که این رویداد حوالی ساعت ۹:۰۰ شب در مربوطات ولسوالی گذرۀ هرات به وقوع پیوسته است. او جزییات بیشتری در این مورد ارایه نکرده است.

بر اساس گزارش‌ها، در این رویداد که در مسجد امام زمان شهرک اندیشه ولسوالی گذره مربوط به شیعیان به وقوع پیوست، به شمول دو زن و یک کودک، شش نفر جان باختند و یک تن دیگر زخمی شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دو فرد مسلح سوار بر موترسایکل، نمازگزاران را هنگام بیرون‌شدن از مسجد هدف گلوله‌باری قرار دادند و امام مسجد نیز در بین جان باختگان این حمله است.

اما وزارت داخله حکومت طالبان در مورد این گزارش‌ها تا اکنون تبصره نکرده است.

واکنش‌ها

تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان، روز سه‌شنبه ۳۰ اپریل (۱۱ ثور) در یک پیام به زبان دری که در رسانه اجتماعی ایکس منتشر کرده، این حمله را تروریتسی خوانده و آنرا محکوم کرده است.

ویست در این پیام نوشته است:‌ ''ایالات متحده حمله تروریستی شب گذشته بر یک مسجد در هرات را شدیداً تقبیح می‌کند که در آن نمازگزاران بیگناه کشته شدند. عاملین این حمله باید به حسابدهی کشانیده شوند. ما به آنهایی می‌اندیشیم که عزیزان شانرا از دست دادند.''

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) این حمله را محکوم کرده و خواستار تحقیقات در مورد این رویداد به عدالت کشانیدن عاملان آن شده است.

این اداره ملل متحد در صفحه رسمی ایکس خود نوشته است:‌ ''یوناما حمله شب گذشته بر یک مسجد شیعه را در هرات محکوم می‌کند که دست‌کم هفت نفر را کشته و زخمی کرد، به شمول یک کودک."

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان با نشر اعلامیه‌ای در ایکس این حمله را تقبیح کرده و آن را عمل "تروریستی" و خلاف موازین دینی و بشری خوانده است.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای مصالحه نیز در ایکس این حمله را "بزدلانه" و مخالف موازین اسلامی و انسانی دانسته است.

جبهه آزادی افغانستان، یک جبهه مخالف حکومت طالبان، نیز حمله در ولایت هرات را به شدت محکوم کرده و آن را ادامه نسل کشی و جنایت علیه بشریت خوانده است.

سفارت ایران در کابل نیز ضمن نکوهش این حمله، خواستار شناسایی عاملان این رویداد و مجازات آنها شده است. همچنان این سفارت با نشر پیامی در ایکس، برای تقویت مبارزه با تروریزم با حکومت طالبان اعلام آمادگی کرده است.

حسن کاظمی قمی، نماینده رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل گفته است: " تروریسم و مشخصاً داعش خراسان تهدید مشترک برون پایه برای ایران، افغانستان و کشورهای منطقه است، ما افغانستان را شریک خود در مبارزه با این تهدید مشترک می‌دانیم و همکاری در این حوزه از اولویت‌ها خواهد بود".

هنوز مسوولیت این حمله را فرد یا گروهی به عهده نگرفته است، اما قبل از این شاخۀ خراسان داعش چنین حملات را بر شیعیان در افغانستان انجام داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG