لینک های دسترسی

Breaking News

کشته‌شدن یک غیرنظامی در بدخشان؛ مردم علیه طالبان تظاهرات کردند


پس از کشته شدن یک غیرنظامی توسط نیروهای امنیتی طالبان در ولسوالی درایم ولایت بدخشان، ده‌ها تن از باشندگان این ولسوالی علیه طالبان تظاهرات کردند.

یک منبع در ولایت بدخشان که نخواست نامش فاش شود، به صدای امریکا گفت که این تظاهرات علیه طالبان روز جمعه سوم می (۱۴ ثور) در ولسوالی دریم این ولایت راه‌اندازی شد.

به گفته منبع، شماری از باشندگان محل با تخریب کوکنار در این ولسوالی توسط طالبان مخالفت کردند و در نتیجه یک غیرنظامی کشته شد و همین مساله منجر به اعتراض و خشم مردم شد.

در همین حال، عبدالمتین قانع،‌ سخنگوی وزارت داخله طالبان، در دو پیام جداگانه در رسانه اجتماعی ایکس نوشته است: ''فرمان امیرالمومنین حفظه الله [رهبر گروه طالبان] در مورد ممنوعیت کشت کوکنار واضح و روشن است و پولیس مکلف است آن را تطبیق نماید. در ولایت بدخشان حادثه که پیرامون محو کشت کوکنار رخ داده است، ما در رابطه به این موضوع با مسوولین محلی ولایت بدخشان در تماس هستیم و وزارت امور داخله تلاش می‌کند که موضوع پیش آمده را با همکاری مردم حل و فصل نماید. در حال حاضر وضعیت به حالت عادی برگشته و تحت اداره نیروهای پولیس قرار دارد.''

طلوع نیوز نیز روز جمعه در گزارشی بر اساس اطلاعات باشندگان این منطقه گفته است که این غیرنظامی در درگیری با نیروهای امنیتی طالبان بر سر مزارع کوکنار کشته شده است.

در نوار تصویری که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، دیده می‌شود که تعدادی از معترضان با حمل تابوت شعارهای ضد طالبان سر می‌دهند.

در این نوار تصویری معترضان ادعا می‌کنند که نیروهای امنیتی طالبان وارد خانه‌هایشان شده و با زنان شان بی‌حرمتی شده است.

مقام‌های محلی طالبان به رسانه‌ها گفته اند که اکنون وضعیت ولسوالی درایم به حالت عادی بازگشته است. اما برخی رسانه‌های محلی گفتند که این اعتراض روز شنبه نیز ادامه یافت.

وزارت داخله حکومت طالبان از محو محصولات کوکنار طی هفته‌های اخیر در چند ولایت افغانستان خبر داده است.

ریاست مبارزه با مواد مخدر این وزارت روز سه شنبه ۳۰ اپریل (۱۱ ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفت که پولیس طالبان ۵۰۰ جریب کشتزار کوکنار را در ولسوالی‌های مختلف بدخشان از بین برده است.

بدخشان یکی از معدود ولایات افغانستان است که پس از ممنوعیت کشت کوکنار توسط حکومت طالبان، در آن کوکنار در سطح وسیعی کشت شد.

گروه

XS
SM
MD
LG