لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: ادعای کشتار اسیران جنگی در پنجشیر جدی بررسی می‌شود


پس از نشر گزارش‌ها و ادعاهای مبنی بر کشتار اسیران و نقض حقوق بشر توسط جنگجویان طالبان در پنجشیر، وزارت دفاع حکومت این گروه از آغاز بررسی‌ها در این مورد خبر داده است.

گروه طالبان و جبهۀ مقاومت هفته گذشته ادعا داشتند که تلفات سنگینی را بر همدیگر در پنجشیر وارد کرده اند و همزمان با این ادعاها ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است که افراد مسلح طالبان در یک ساحۀ کوهستانی، گروهی از افراد را که ادعا شده است جنجگویان اسیر شدۀ جبهۀ مقاومت اند، اعدام صحرایی کرده و به گلوله می‌بندند.

برخی از باشندگان ولسوالی درۀ این ولایت مدعی شدند که این ویدیوها از چهار روز پیش است که در آن، جنگجویان طالبان هشت نفر از اعضای جبهۀ مقاومت را که باشندگان ولسوالی دره و خنج اند در کوه‌های درۀ کرامان این ولسوالی کشته اند.

وزارت دفاع حکومت طالبان روز شنبه ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) در واکنش به این ویدیوها و ادعای منبی بر کشتار اسیران جنگی در پنجشیر با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تحقیقات جدی در این باره آغاز شده است.

در اعلامیه آمده است: "بعد از بررسی‌ها و تحقیقات اگر ثابت شد، این ویدیوها تازه است و مربوط ولایت پنجشیر، آن‌های که اسیران را به تیر بسته اند، حتماً دستگیر کرده و به پنجه قانون خواهیم سپرد."

پیش از این، هیات معاونت ملل متحد در افغانستان ضمن ابراز نگرانی از ادعاهای در مورد نقض حقوق بشر در پنجشیر و جاهای دیگر گفته بود: "طرفین بشمول احترام به حقوق زندانیان، تعهدات بین‌المللی روشنی دارند. یوناما وضعیت را زیر نظر دارد و خواهان به عدالت کشیدن عاملان هر جنایتی است."

در این حال، برخی از باشندگان ولسوالی درۀ این ولایت می‌گویند که بستگان قربانیان، دو روز پیش اجازه یافتند که اجساد نیروهای جبهۀ مقاومت را در کوه‌های درۀ کرامان این ولسوالی دفن کنند.

یکی از بستگان قربانیان مدعی شد که شمار اسیرانی که توسط افراد طالبان کشته شدند، به هشت تن می‌رسد و باشندگان محل به روز پنجشنبه، تمامی آنان را به گونۀ دست‌جمعی در کوه‌، زیر خاک کردند.

این باشنده ولسوالی دره که به دلیل تهدیدات امنیتی نخواست نامش در گزارش گرفته شود در پیامی به صدای امریکا گفت: "طالبان روز پنجشنبه اجازه دادند که اجساد را دفن کنیم، به تعداد هفتاد نفر که ده‌ها طالب ما را نیز همرایی می‌کردند، به محلی که جوانان ما تیرباران شده بودند، رسیدیم و آنها (طالبان) صرف اجازه دادند که در همین محل جنازه‌ها را دفن کنیم."

او افزود که این اعضای جبهۀ مقاومت باشندگان روستای درۀ کرامان، ملیمه، گیوچ، پوجاوه و تنبنۀ ولسوالی دره و باشندگان روستای پشغور ولسوالی خنج ولایت پنجشیر بودند.

این در حالی است که دو روز پیش، مسوولان محلی طالبان در پنجشیر گفتند که آنان با پایین کردن اجساد نیروهای جبهۀ مقاومت از کوه‌ها و دفن آنان مشکل ندارند.

ابوبکر صدیق، سخنگوی والی طالبان برای پنجشیر به صدای امریکا گفت که کارمندان سره‌ میاشت و صلیب سرخ اجازه دارند که به محل بروند و اجساد باقی مانده از جنگ را دفن کنند.

XS
SM
MD
LG