لینک های دسترسی

Breaking News

سه سرباز امریکایی توسط یک سرباز افغان کشته شد


آرشیف: قوای خاص امریکایی در کنار قوای افغان بر ضد تندروان داعش و گروه طالبان در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار می جنگند
آرشیف: قوای خاص امریکایی در کنار قوای افغان بر ضد تندروان داعش و گروه طالبان در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار می جنگند

مقامات امریکایی روز شنبه گفتند که یک سرباز افغان در ولایت شرقی ننگرهار بر قوای امریکایی آتش گشود که در نتیجۀ آن سه سرباز امریکایی کشته و یک سرباز دیگر امریکایی زخمی شد.

در همین حال، عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، ضمن تائید این خبر گرفته است که این رویداد در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار رخ داده است، ولسوالی که قوای خاص ایالات متحده و قوای افغان مصروف جنگ بر ضد تندروان داعش و گروه طالبان است.

آقای خوگیانی همچنین گفت که سرباز افغان که بر سربازان امریکایی آتش گشوده بود، نیز کشته شده است. اما به گفتۀ سخنگوی والی ننگرهار، انگیزۀ این حملۀ مرگبار تا حال معلوم نیست.

مثل گذشته، یک سخنگوی گروه طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت و ادعا کرده است که یکی از افراد وفادار آن گروه در صفوف قوای افغان فعالیت داشت.

حملۀ قوای افغان بر قوای بین المللی که به نام حملۀ "سبز بالای آبی" نیز معروف است، از چندین سال به این سو به مثابۀ یک مشکل جدی برای قوای بین المللی در افغانستان بوده است. اما با اتخاذ تدابیر بیشتر امنیتی و کاهش چشم گیری قوای بین المللی از افغانستان، حملۀ قوای افغان بر قوای خارجی تا اندازۀ کاهش یافته است.

در ماه مارچ ۲۰۱۷، سه سرباز امریکایی نیز توسط فیر یک سرباز افغان زخمی گردیدند.

بررسی قوای بیشتر امریکایی به افغانستان

حملۀ قوای افغان بالای قوای امریکایی در حالی صورت گرفته است که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، اعزام قوای بیشتر به افغانستان را مورد بررسی قرار می دهد.

رسانه های غربی گزارش داده اند که ادارۀ آقای ترمپ ممکن بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیروی بیشتر را به افغانستان اعزام کند.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد، در صورت که ایالات متحده قوای بیشتر به افغانستان اعزام کند، قوای امریکایی مستقر در آن کشور نقش بیشتر تهاجمی در برابر گروه طالبان و سایر گروه های مسلح خواهد داشت.

به تاریخ نهم فبروری ۲۰۱۷ میلادی، جان نکلسن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، در جلسۀ استماعیۀ سنای ایالات متحده، گفت که جنگ افغانستان به بن بست رسیده است و برای بیرون رفت از این وضعیت، وی خواستای قوای بیشتر ناتو به خصوص امریکا به افغانستان شد.

جنرال جان نکلسن، ، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، حین ارایه معلومات در سنای امریکا
جنرال جان نکلسن، ، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، حین ارایه معلومات در سنای امریکا

حملات قوای افغان بالای قوای افغان

حملۀ قوای افغان بر قوای خارجی مستقر در افغانستان محدود به قوای بین المللی نبوده است، بلکه در اغلب موارد، قوای افغان سایر همکاران خود را با فیر مرمی کشته اند.

تنها از آغاز سال جاری، حد اقل ۵۶ منسوب پولیس افغان به ضرب گلوله های همکاران شان در افغانستان کشته شده اند.

تازه ترین مورد آن، رویداد چهارم ماه جون ۲۰۱۷در حوزه پازدهم شهر کندهار است که در آن دو منسوب پولیس، شش هم قطار خود را کشته و پنج تن دیگر آنان را زخمی کردند.

دو هفته گذشته در ولایت زابل ینیز ک منسوب پولیس محلی بر همقطارانش آتش گشود و شش تن را هلاک کرد.

از سال ۲۰۰۷ تا حال بیش از ۶۰۰ قوای افغان توسط همکاران شان کشته و بیش از ۲۵۰ تن دیگر زخمی گردیده اند
از سال ۲۰۰۷ تا حال بیش از ۶۰۰ قوای افغان توسط همکاران شان کشته و بیش از ۲۵۰ تن دیگر زخمی گردیده اند

در یک رویداد دیگر، سه هفته پیش در ولایت هلمند پولیسی هشت همکاراش را به ضرب گلوله از پا درآورد.

بر اساس گزارش مجلۀ فارن افیرز، حملات داخلی در صفوف قوای امنیتی افغان از یک دهه به اینسو سیر صعودی را پیموده و بر اساس این گزارش از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ کم از کم ۵۵۷ سرباز افغان در این حملات کشته و ۲۵۵ سرباز دیگر در آن زخمی شده است.

منبع: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG