لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد تند ترمپ از اعضای ناتو به خاطر هزینه های دفاعی


دونالد ترمپ خواستار سهم بیشتر اعضای ناتو در پرداختن هزینه های دفاعی آن سازمان است.
دونالد ترمپ خواستار سهم بیشتر اعضای ناتو در پرداختن هزینه های دفاعی آن سازمان است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده با انتقاد از کشور های عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو گفت که سهم اعضای آن سازمان در پرداخت هزینه های دفاعی ناتو کافی نمی باشد.

آقای ترمپ همچنین خواستار تمرکز ناتو بر مبارزه علیه دهشت افگنی شد.

او روز پنجشنبه در نشست سران ناتو در بروکسل گفت: "ناتو در آینده باید تمرکز بیشتر روی دهشت افگنی، مهاجرت و همچنین تهدید ها از سوی روسیه و مرز های شرقی و جنوبی ناتو داشته باشد."

رئیس جمهور امریکا افزود که اگر کشور های عضو ناتو جلو دهشت افگنان را نگیرد، حملات بیشتر دهشت افگنی چون حمله شهر مانچستر بریتانیا به وقوع خواهد پیوست.

ترمپ گفت: "این نگرانی های امنیتی دلایلی است که من بسیار مستقیم گفته ام تا اعضای ناتو بلاخره باید سهم عادلانه شان را ادا کنند."

ترمپ قبلاً تهدید کرده بود که اگر متحدین ایالات متحده در اروپا مصارف دفاعی شان را افزایش ندهند، واشنگتن از حمایت آن کشور ها دست خواهد کشید.

این اظهارات آقای ترمپ سبب نگرانی کشور های بالتیک شده بود که با روسیه - رقیب ناتو هم مرز اند.

رئیس جمهور امریکا همچنین گفت که از ۲۸ کشور عضو ناتو، ۲۳ آن مصارف دفاعی را که لازم است، پرداخت نمی کنند و به گفته او این کار در قبال مردم ایالات متحده یک اقدام "غیر عادلانه" است.

در همین حال، شان اسپایسر، سخنگوی قصر سفید گفت که سایر سران کشور های عضو ناتو به خواست آقای ترمپ مبنی بر افزایش سهم شان در پرداخت مصارف دفاعی ناتو پاسخ مثبت داده اند.

از جانب دیگر پولند گفته است که آن کشور با افزایش سربازان خود در شرق میانه و آموزش انجنیران و متخصصین فنی اردوی عراق، سهم خود در جنگ علیه دهشت افگنی را افزایش خواهد داد.

ینز استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز اعلام کرد که کشور های عضو آن سازمان توافق کرده اند که تا ماه دسمبر طرح های خود مبنی بر رسیدن به اهداف هزینه های دفاعی ناتو را به مقامات آن سازمان تسلیم کنند.

آقای استولتنبرگ افزود که در این طرح ها، چگونگی مصرف دو در صد تولید نا خالص داخلی کشور های عضو ناتو در بخش دفاعی تا سال ۲۰۲۴ نیز تصریح خواهد شد.

رئیس جمهور ایالات متحده پس از پایان نشست سران ناتو، بروکسل را به قصد ایتالیا ترک کرد.

قرار است نشست سران گروه هفت یا هفت کشور بزرگ صنعتی جهان روز جمعه برای مدت دو روز در شهر «تورمینا» در ایتالیا برگزار گردد.

XS
SM
MD
LG