لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: مخالف منع سرتاسری سقط جنین استم، ایالت‌ها خود تصمیم بگیرند


دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا
دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا

دونالد ترمپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، گفته است که مخالف ممنوعیت سقط جنین در سرتاسر ایالات متحده بوده و به گفتۀ وی، ایالت‌ها خود باید در این مورد تصمیم بگیرند.

ترمپ روز دوشنبه هشتم اپریل (۲۰ حمل) در پیامی در شبکۀ اجتماعی خودش (تروث) نگاشته است: "دیدگاه من اکنون این است که همگان به سقط جنین از منظر قانونی می‌نگرند، ایالت‌ها با رای یا تنفیذ قانون یا شاید هر دو در این مورد تصمیم خواهند گرفت."

اظهارات ترمپ به هفته‌ها گمانه‌زنی در مورد اینکه دیدگاه وی در مورد سقط جنین چه خواهد بود، پایان بخشید. روزنامۀ نیویارک تایمز در ماه فبروری مقاله‌ای نشر کرد که گویا ترمپ به مشاوران خود گفته است که خواستار ۱۶ هفته ممنوعیت سقط جنین در سرتاسر کشور است.

محکمۀ عالی ایالات متحده که سه عضو آن را ترمپ در زمان ریاست جمهوری خود برگزیده بود، در سال ۲۰۲۲ حکم کرد که ایالت‌های امریکا خود می‌توانند که قوانین خود را در مورد سقط جنین تدوین و تصویب کنند.

از آن زمان به بعد، برخی ایالت‌های امریکا سقط جنین را به کلی ممنوع کرده و برخی ایالت‌ها هم قوانینی را تصویب کرده اند که حق سقط جنین را به زنان می‌دهند.

جو بایدن، رقیب ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و هم حزبی‌های دموکرات وی با اشاره به نظر سنجی‌های عامه همواره تاکید داشته اند که اکثر امریکایی‌ها با ممنوعیت فدرال (سرتاسری) سقط جنین مخالف اند.

ناکامی برخی نامزدان جمهواریخواه در انتخابات ایالتی در برخی ایالت‌هایی که همواره محافظه کار بوده اند مانند کنساس، با موضوع سقط جنین ربط داده شده است.

ترمپ در یک پیام ویدیویی یکبار دیگر اظهارات قبلی خود را تکرار کرده است که مانند رونالد ریگن، رییس جمهور پیشین و جمهوریخواه ایالات متحده، در خصوص سقط جنین از "استثناهایی در خصوص تجاوز جنسی، زنا با محارم و تهدید حیات مادر" حمایت می‌کند.

سقط جنین همواره یکی از مسایل داغ و مهم در انتخابات میان دوره‌ای و ریاست جمهوری ایالات متحده بوده و هر دو حزب اصلی -جمهوریخواه و دموکرات - در این خصوص مواضع مخالف دارند.

جمهوایخواهان مخالف حق سقط جنین بوده و خواستار وضع ممنوعیت بر آن اند، اما دموکرات‌ها استدلال می‌کنند که زنان باید حق ملکیت بر بدن خود به ویژه حق سقط جنین را داشته باشند.

گروه

XS
SM
MD
LG