لینک های دسترسی

Breaking News

رییس یوناما: وضع محدودیت بر آموزش زنان و دختران بخشی از حکومتداری طالبان شده است


روزا اوتنبایووا، نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور افغانستان و رییس هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) بار دیگر از محدودیت‌های طالبان بر آموزش زنان و دختران ابراز نگرانی کرده و آن را بخشی از حکومت‌داری طالبان عنوان کرده است.

اوتنبایووا روز چهارشنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) در کنفرانس بین‌المللی سازمان همکاری‌های اسلامی زیر عنوان زنان در جامعهٔ اسلامی که در شهر جدهٔ عربستان سعودی برگزار شده بود، محدودیت‌های وضع شده بر حق آموزش و کار زنان افغان را عامل عدم دسترسی زنان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی عنوان کرد.

رییس یوناما در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت که با آن زنان افغان که دیدار کرده است، بیش از ۴۶ درصد آنان مخالف به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان شده و ۵۰ درصد دیگر آنان گفته اند که به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان از سوی جامعهٔ بین‌المللی باید منوط به احترام گذاشتن به حقوق زنان در افغانستان باشد.

یوناما در پیامی در شبکهٔ اجتماعی ایکس گفته است که حضور اوتنبایووا در کنفرانس جده، فرصت مهمی است تا رسیدگی به خواست‌های زنان و دختران افغان در اجندای بین‌المللی شامل ساخته شود.

یوناما نگاشته است: "پیام سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای عضو آن و صدای جهان اسلام در مورد افغانستان باید شنیده شود: زنان بخش حتمی هر سفر ملی در راستای تحوول، انکشاف و رشد اند."

در این کنفرانس، سیما بحوث، رییس اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد و شماری از نمایندگان زنان نیز شرکت داشتند.

در بیش از دو سال گذشته که طالبان بار دیگر به قدرت رسیده اند، برعلاوۀ منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران در افغانستان اعمال کرده اند.

منع تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، منع کار در ادارات دولتی به جز چند سکتور معدود، منع کار در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.

با این حال، شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان دو روز پیش در نشستی در کابل گفت که هر مرد و زن افغان حق دارند در سیاست، اقتصاد، امنیت و تعلیم و تربیه افغانستان سهم فعال بگیرند.

استانکزی گفت: "امارت اسلامی (حکومت طالبان) به این متعهد است که دروازه ترقی و علم به روی تمام خواهران و برادران ما باز شود، البته در این مورد بعضی مشکلاتی وجود دارد، نمی‌خواهم به جزییات آن بپردازم."

معین وزارت خارجهٔ طالبان گفت که آموزش حق طبیعی و شرعی هر فرد است، چه زن باشد و چه مرد، هیچ‌کسی نمی‌تواند جلو آن را بگیرد، چون به گفتۀ او، هیچ کشوری بدون علم و ترقی پیشرفت نخواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG