لینک های دسترسی

Breaking News

دولت وزیری: امریکا و ناتو باید جنگ در افغانستان را خاتمه بدهد


در حال حاضر  بیش از ۱۳۰۰۰ هزار سرباز خارجی در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند که ۸۴۰۰ سرباز امریکایی شامل آن است
در حال حاضر  بیش از ۱۳۰۰۰ هزار سرباز خارجی در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند که ۸۴۰۰ سرباز امریکایی شامل آن است

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز جمعه گفت که ایالات متحده و ناتو به هرگونۀ که می‌دانند، باید جنگ افغانستان را پایان دهند.

آقای وزیر در مصاحبۀ با صدای امریکا گفت که "در افغانستان جنگ با دهشت افگنی است و ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو به هرشکلی که می‌فهمند این جنگ را خاتمه دهند."

آقای وزیری همچنین گفته است هر فیصلۀ که از سوی حکومت افغانستان و ایالات متحده برای پایان جنگ در آن کشور صورت می گیرد، مورد حمایت وزارت دفاع افغانستان قرار خواهد گرفت.

در عین حال، آقای وزیر از شرکای بین المللی افغانستان خواسته است تا قوای مسلح أفغانستان را تقویت بیشتر کند تا "در آینده ما دفاع مستقلانه کرده بتونیم."

اظهارات سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در حالی صورت می گرید کهوزارت دفاع ایالات متحده ممکن هفتۀ آینده در مورد فرستادن نیروهای بیشتر امریکایی به افغانستان تصمیم بگیرد.

یک مقام قصر سفید بدون ذکر نامش گفت که در حدود ۴٠٠٠ سرباز تازه نفس به افغانستان فرستاده خواهد شد تا ماموریت آموزش و مشوره دهی برای قوای افغان موثر تر گردد.

اما، جیف دی وِس، یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت که هنوز در این مورد تصمیم اتخاذ نشده است.

در همین حال، حمدالله محب، سفیر افغانستان در واشنگتن، از تصمیم احتمالی مقام‌های امریکاییمبنی بر اعزام قوای بیشتر امریکایی به افغانستان، استقبال کرده است.

آقای محب، در خبرنامۀ نشر شده از سوی سفارت افغانستان در امریکا، گفته است که این تصمیم عساکر شجاع افغان را در نبر با داعش، القاعده و طالبان کمک لازمی می‌کند.

پس از حملات مرگبار اخیر در افغانستان و تلفات نیروهای امریکایی و ناتو در آن کشور، تاکید بر آن است تا نیرو های بیشتر امریکایی به فغانستان اعزام گردد.

با وجود آنهم، جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده در جریان نشست استماعیه در کانگرس ایالات متحده در مورد تعداد دقیق عساکری که به افغانستان فرستاده خواهد شد، صحبت نکرد. اما آقای متیس گفته است که تلاش های ضد دهشت افگنی در افغانستان، گروه های دهشت افگنی چونالقاعده و داعش را ضعیف می کند و برای شکست آنان باید به نیازمندی های نیروهای امریکایی در بخش حمایت و صلاحیت، رسیدگی صورت گیرد.

آیا اعزام قوای چهار هزار نفر امریکا کافی است؟

برخی از کارشناسان نظامی افغان باور دارند که اگر تصمیم به فرستادن چهار هزار سرباز گرفته شود، این تعداد، اندک است و نمی‌تواند بر جنگ افغانستان مؤثریت داشته باشد.

عتیق الله امرخیل، کارشناس مسایل نظامی، در صحبت با صدای امریکا گفت که اگر ایالات متحده امریکا تصمیم به اعزام سربازان بیشتربه افغانستان دارد، باید بیش از ۶۰ هزار سرباز اعزام کند.

آقای امرخیل گفت"من فکر می‌کنم یک لک و پنجاه هزار سرباز در افغانستان بود و طالبان هنوز می‌جنگید و حالا طالبان یک قوت است، تقریباً در سراسر افغانستان فعالیت می‌کند. در اینجا گروه داعش و گروه‌های دیگر به وجود آمده است. من فکر می‌کنم که اگر امریکا می‌خواهد راستی مؤثر باشد در افغانستان یا ۶۰ هزار سرباز روان کند به هر قول اردو ۱۰ هزار سرباز، یا قوت‌های افغانستان را از نگاه سلاح و تخنیک محاربوی وقوت‌های هوایی باید مجهز بسازد".

اما این جنرال پیشین افزود که اگر چهار هزار سرباز تنها در نقش مشوره‌دهی، آموزش‌دهی و بخش استخباراتی وزارت دفاع افغانستان فعالیت نماید، می‌تواند مؤثر واقع شود.

در حال حاضربیش از ۱۳۰۰۰ هزار سرباز خارجی در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند که ۸۴۰۰ سرباز امریکایی شامل آن است.

XS
SM
MD
LG