لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ در گیر دو انتخاب برای افغانستان: سیاسی یا نظامی؟


حدود ۱۳ هزار قوای ناتو به شمول ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در حال حاضر مصروف آموزش، مشوره دهی و حمایت قوای افغانستان استند
حدود ۱۳ هزار قوای ناتو به شمول ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در حال حاضر مصروف آموزش، مشوره دهی و حمایت قوای افغانستان استند

رهبران نظامی و سیاسی ایالات متحده در مورد اعزام قوای بیشتر امریکا به افغانستان اتفاق نظر ندارند، اما رئیس جمهور ترمپ باید تصمیم بگیرد.

در حالی که نظامیان ارشد امریکا بر فرستادن ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سرباز بیشتر امریکایی به افغانستان اتفاق نظر دارند، شماری از مشاورین رئیس جمهور دونالد ترمپ و اعضای کانگرس امریکا می گویند که امریکا نباید درگیری اش در جنگ افغانستان را گسترش دهد.

این امر، به گزارش نیویارک تایمز، شاید سبب تاخیر در اعلان استراتیژی حکومت ترمپ برای افغانستان شده باشد.

در حال حاضر، حدود ۱۳۰۰۰ قوای ناتو به شمول ۸۴۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان مستقر اند و مصروف آموزش، مشوره دهی و حمایت قوای امنیتی افغانستان می باشند. ایالات متحده ماهانه ۳.۱ میلیارد دالر مصرف نظامی در افغانستان دارد.

با این هم، قوماندان عمومی نیروهای امریکایی در افغانستان گفته است که جنگ در این کشور به بن بست کشیده شده است و برای بیرون رفت از آن به دست کم پنج هزار نظامی اضافی امریکایی نیاز است.

به گزارش نیویارک تایمز، استفن بنن، یکی از مشاورین ارشد رئیس جمهور ترمپ، همواره استدلال کرده است که اعزام قوای اضافی امریکا به افغانستان سیاست مطلوب نیست.

جارد کشنر، داماد ومشاور ارشد رئیس جمهور ایالات متحده ایفای، نیز منتقد پالیسی کنونی ایالات متحده در افغانستان است، اما دیدگاه وی به صورت مشخص روشن نیست.

بن بست استراتیژیک

داریوش کبیر افسر قوای ویژۀ افغانستان که در حال حاضر مصروف تحصیلات مقطع ماستری در رشتۀ مبارزه با ضد دهشت افگنی و شورشگری در پوهنتون دفاعی امریکا است، به صدای امریکا گفت که اعزام قوای بیشتر امریکایی و ناتو به افغانستان شاید از لحاظ "تکتیکی" موثر باشد تا از سقوط ولسوالی ها ولایات جلوگیری کند، اما در سطح "استراتیژیک" نمی تواند موثر باشد. به گفتۀ آقای کبیر، سرازیر شدن حدود ۱۰۰ قوای امریکایی در سال ۲۰۰۹ میلادی، مصداق این ادعا است.

آقای کبیر اما می گوید که حکومت امریکا باید "فشار بیشتر بر پاکستان وارد گردد" تا جلو جنگ در افغانستان سد شود.

در حالی که بیشتر آگاهان از موجودیت یک بن بست استراتیژیک در افغانستان حرف می زنند. انتظار می رود که رئیس جمهور ترمپ در اجلاس سران عضو ناتو در بروکسل در مورد استراتیژی نظامی امریکا و ناتو در افغانستان توضیحاتی بدهد.

XS
SM
MD
LG