لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ، جیم متیس را مسوول تعیین شمار سربازان در افغانستان کرد


رئیس جمهور ترمپ با جیم متیس وزیر دفاع ایالات متحده
رئیس جمهور ترمپ با جیم متیس وزیر دفاع ایالات متحده

رئیس جمهور ایالات متحده به وزیر دفاع کشورش صلاحیت داده تا رقم سربازان امریکایی را در افغانستان تعیین کند.

یک مقام امریکایی که نخواست نامش افشا شود، روز سه شنبه به رویترز گفت که هیچ تصمیم فوری تاهنوز در بارۀ رقم سربازان امریکایی در افغانستان اتخاذ نشده است.

در حال حاضر ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان ایفای وظیفه می کنند و وزارت دفاع امریکا به قصرسفید، اعزام تا ۵ هزار سرباز اضافی را به افغانستان پیشنهاد کرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده نخواست در رابطه ابراز نظر کند.

این تصمیم قصرسفید در حالی بیان می شود که وزیردفاع ایالات متحده صبح سه شنبه به کانگرس کشورش هشدار داده گفت"در حال حاضر در جنگ افغانستان پیروزنیستیم."

آقای متیس در مجلس استماعیۀ کمیتۀ امور نظامی سنا گفت "ما این روند را در اصرع وقت، اصلاح خواهیم کرد."

جنرال جان نیکلسن، فرماندۀ نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان چهار ماه قبل گفته بود که به سربازان اضافی در افغانستان نیاز دارد.

برخی مقامات پیشین و برحال ایالات متحده می گویند که بحث روی اعزام نیرو های اضافی بین ۳– ۵ هزار سرباز جریان دارد که وظایف آموزشی و حمایتی نیرو های افغان را پیش برده و هم شامل عملۀ نیروی هوایی خواهد بود.

مذاکرات روی اعزام سربازان، شامل صلاحیت دادن بیشتر به نیرو های نظامی در میدان جنگ و انجام اقدامات بیشتر تهاجمی علیه جنگجویان طالبان می باشد.

فواید اعزام سربازان اضافی

برخی از مقامات امریکایی، مزایای اعزام سربازان اضافی را به افغانستان تحت سوال برده می گویند که به هر تعداد سرباز که اعزام گردد، برای تغیر وضعیت کافی نبوده، ثبات و امنیت را به میان نمی آورد.

روزنامۀ نیویارک تایمز در این شمارۀ خود می نگارد که بیش از ۲۳۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده و بیش از ۱۷۰۰ تن دیگر از آغاز این جنگ در ۲۰۰۱، مجروح شده است و هرگونه افزایش چند هزاری سربازان، کمتر از رقم سربازان امریکایی در ۲۰۱۱ خواهد بود که تعداد آنان به ۱۰۰ هزار سرباز می رسید.

روز گذشته جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده حین دفاع از بودجۀ دفاعی ۲۰۱۸ در مجلس نمایندگان گفت که ستراتیژی جنگ افغانستان "به زودی" در برابر رئیس جمهور ترمپ قرار می گیرد و "یک ستراتیژی با رویکرد منطقه یی می باشد."

آقای متیس به نمایندگان کانگرس وعده داد که ستراتیژی جنگ تا اواسط ماه جولای تکمیل می گردد و انتظار می رود که به هزاران سرباز دیگر امریکایی نیاز باشد.

سناتور جان مککین، رئیس کمیتۀ روابط امور نظامی مجلس سنا، روز دوشنبه وزیردفاع امریکا را تحت فشار قرار داده گفت "برای ایجاد تغیر در اوضاع، ایالات متحده به تغیر فوری ستراتیژی و افزایش در منابع نیاز دارد."

جیم متیس در پاسخ گفت " ما نیاز به فوریت و ضرورت را درک می کنیم."

در این مطلب از آژانس رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG