لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها در پی حملات میزایل امریکا بر پایگاه هوایی سوریه


روسیه و ایران با تقبیح این حملۀ امریکا گفته اند که این اقدام تلاش های مبارزه علیه دهشت افگنی را پیچیده می سازد
روسیه و ایران با تقبیح این حملۀ امریکا گفته اند که این اقدام تلاش های مبارزه علیه دهشت افگنی را پیچیده می سازد

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد روز جمعه در نشست اضطراری شورای امنیت که پس از حمله امریکا بر یک پایگاه هوایی متعلق به ارتش سوریه در ولایت حمص، دایر شد، گفت واشنگتن برای «اقدامات بیشتر» در سوریه آمادگی دارد.

خانم هیلی گفت که «ما برای انجام اقدامات بیشتر آماده هستیم، اما امیدواریم نیازی به این اقدامات نباشد".

حملۀ میزایل اردوی امریکا بر یک پایگاه هوایی سوریه، به تعقیب حملۀ بمی گاز در منطقۀ تحت کنترول شورشیان در ادلب، با استقبال وسیع برخی کشور ها مواجه شده اما واکنش سوریه و متحدین نزدیک بشارالاسد را در پی داشته است.

ایالات متحده ٥٩ میزائیل هاواک کروز را بر یک پایگاهی در سوریه پرتاب کرد که گفته میشود ٥٨ آن چندین طیاره و صد ها محل نگهداشت طیاره ها را تخریب کرده است.

یک مقام امریکای بدون ذکر نامش به آژانس خبررسانی اسوشیتدپرس گفته است که یکی از میزائیل ها به دلیل عوارض تخنیکی خنثی شده است.

این حمله که نخستین حملۀ این نوع تحت رهبری دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده است، واکنش های متعدد اما مختلف را در قبال داشت، برخی از کشور ها در حالی از آن حمایت کرده اند که بعضی دیگری حمایت و شماری هم در قبال آن اظهار نگرانی نموده اند.

انتونیو گوتیریش، منشی عمومی ملل متحد از جوانب درگیر در سوریه خواسته است تا از هر آن اقدامی که باعث رنج بیشتر مردم سوریه میشود، اجتناب ورزند.

حامیان

ترکیه:

رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه از این اقدام حکومت ایالات متحده اظهار حمایت کرده آنرا یک گام مستحکم ولی ناکافی خوانده است. او گفت که از این اقدام در مقابل رژیم بشار الاسد حمایت میکند، رژیمی که با استفاده از سلاح کیمیایی، جرایم جنگی را مرتکب میشود.

امارات:

امارات متحدۀ عرب نیز گفته است که از این اقدام ایالات متحده کاملاً حمایت میکند. وزیر خارجۀ امارات از این اقدام دونالد ترمپ تمجید کرده و آنرا تصمیم شجاعانه و خردمندانه خواند. در حدود چهار هزار نیروی امریکای در این کشور مستقر است.

بحرین:

بحرین نیز گفته است که برای توقف خونریزی در سوریه به این حمله نیاز بود. این کشور کوچک شاهی نیز میزبان یک واحد نیروهای بحری ایالات متحده است.

سعودی:

عربستان سعودی با ابراز حمایت از این اقدام امریکا آنرا یک تصمیم شجاعانه خوانده است.

قطر:

قطر گفته است که حملۀ ایالات متحده قاطعانه حمایت میکند.

اتحادیه اروپایی:

مقامات ارشد اتحادیۀ اروپایی نیز از این اقدام حکومت ایالات متحده پشتیبانی کرده اند. دونالد تسک، رئیس شورای اتحادۀ اروپایی گفته است که این اتحادیه برای ختم مظالم در سوریه با امریکا کار خواهد کرد.

ژان کلاد جنکر، رئیس کمیسیون اروپایی گفته است که تفاوت واضحی میان حملات هوایی بر اهداف نظامی و استفاده تسلیحات کیمیایی علیه غیر نظامیان وجود دارد.

ایتالیا:

پاولو جینتیلونی، صدر اعظم ایتالیا حملات ایالات متحده را پاسخ مناسب به جرایم جنگی رژیم بشارلاسد خوانده که به گفتۀ او از تسلیحات کیمیایی علیه مردم خودش استفاده کرده است.

دنمارک:

لارس لویکه راسموسن، صدر اعظم دنمارک در یک پیام تویتر نوشته است "خوب است که حملات بزدلانه بر زنان، مردان و کودکان، عواقب دارد. او اضافه کرد که ایالات متحده واضح ساخت که قصاوت های اسد، بدون مجازات نمیماند.

اندرس فو راسمسن، منشی عمومی پیشین ناتو گفته است که ایالات متحده در استفاده از تسلحیات کیمیایی خط سرخ کشیده بود. او این حملۀ امریکا را قابل توجیه خواند.

بریتانیا:

حکومت بریتانیا گفته است که از انجام این حمله از قبل آگاهی داشت و این کشور قاطعانه از اقدام امریکا حمایت میکند. دفتر تریسا می، صدر اعظم بریتانیا این اقدام امریکا را یک عمل مناسب خوانده است.

فرانسه:

فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه حملۀ ایالات متحده را پاسخ مناسب به حملۀ کیمیایی خوانده که رئیس جمهور سوریه با آن متهم شده است. فرانسه تلاش دارد تا مذاکرات صلح بین المللی را در روسیه دو باره آغاز کند.

اسرائیل:

افیگدار لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که رئیس جمهور ترمپ پیام واضحی را فرستاد که جرایم جنگی بشارالاسد تحمل نخواهد شد.

آلمان:

انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته است که رئیس جمهور بشارالاسد با استفاده از تسلیحات کیمیایی، خودش باعث شد تا مورد حملات امریکا قرار گیرد.

جاپان:

شنزو ابی، صدر اعظم جاپان حمایتش را از حملات میزائیل های امریکایی بر پایگاه هوایی سوری اظهار کرد.

کانادا:

جستن ترودو، صدر اعظم کانادا گفته است که از اقدام "محدود و متمرکز" ایالات متحده حمایت میکند.

مخالفین

سوریه:

سوریه گفته است که در جریان این حملات چندین سرباز و غیرنظامی کشته شده است. حکومت سوریه این حملات را تقبیح کرده آنرا اقدام خصومتبار خوانده است.

روسیه:

روسیه در واکنش به این اقدام امریکا، همکاری نظامی با ایالات متحده در سوریه را قطع کرده و حمله را تقبیح کرده است. روسیه همچنان خواستار نشست اضطراری ملل متحد در این خصوص شده است. ولادیمیر پوتین در این خصوص با تیم امنیتی خویش بحث خواهد کرد.

ایران:

پارلمان ایران گفته است که آن کشور آرام نخواهد نشست. عطاالدین بروجردی، رئیس کمیتۀ امنیت ملی و پالیسی خارجی پارلمان ایران گفته است که این اقدام امریکا عواقف جدی را در قبال خواهد داشت.

اندونیزیا:

وزارت خارجۀ اندونیزیا میگوید که در مورد اقدامات خارجی در سوریه بشمول حملۀ ایالات متحده نگران است.

احزاب ایتالیایی:

جبش پنج ستاره، بزرگترین حزب مخالف حکومت ایتالیا حملۀ ایالات متحده را تقبیح کرده و از کشورش خواسته تا درگیر این موضوع نشود.

حزب لیگ شمالی در ایتالیا نیز این حمله را " تحفۀ به داعش" خوانده است.

اردوی ایالات متحده ناوقت پنجشنبه شب اعلام کرد که روسیه را از این تصمیم امریکا آگاه ساخته است.

XS
SM
MD
LG