لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت ایالات متحده به بیت المقدس منتقل نخواهد شد


سفارت ایالات متحده در اسراییل در شهر تل ابیب موقعیت دارد.
سفارت ایالات متحده در اسراییل در شهر تل ابیب موقعیت دارد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه دستور نگه داشتن سفارت کشورش را در شهر تل ابیب، اسراییل صادر کرد.

آقای ترمپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که اگر به حیث رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود، سفارت آن کشور را در اسراییل از تل ابیب به بیت المقدس انتقال خواهد داد.

کانگرس ایالات متحده در سال ۱۹۹۵ قانونی را تصویب کرده بود که بر اساس آن حکومت آن کشور باید تا ماه می سال ۱۹۹۹ سفارت خود را در اسراییل از تل ابیب به بیت المقدس انتقال می داد.

اما از آن زمان تا کنون، روسای جمهور ایالات متحده روند انتقال این سفارتخانه را به تاخیر انداخته اند.

قصر سفید گفته است که تصمیم دونالد ترمپ مبنی بر نگه داشتن سفارتخانه ایالات متحده در شهر تل ابیب به معنی صرفنظر از هدف انتقال این سفارتخانه به بیت المقدس نمی باشد.

یک مقام ارشد ایالات متحده گفته است که تا کنون کدام جدول زمانی برای انتقال سفارتخانه آن کشور به بیت المقدس تهیه نشده است.

قصر سفید با نشر اعلامیه ای همچنین گفته است که تصمیم عدم انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس به خاطر "افزایش شانس انجام مذاکرات موفقانه روی یک توافق (صلح) بین اسراییل و فلسطین" گرفته شده است.

این تصمیم آقای ترمپ بدون شک خشم حامیان امریکایی اسراییل را در پی خواهد داشت.

رهبران فلسطینی، کشور های عربی و متحدین غربی واشنگتن از رئیس جمهور ترمپ خواستار عدم انتقال سفارتخانه ایالات متحده به بیت المقدس شده بودند.

انتقال سفارتخانه ایالات متحده از تل ابیب به بیت المقدس می تواند به حیث به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسراییل تواسط واشنگتن تلقی گردد.

در همین حال، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل در مورد این تصمیم آقای ترمپ ابراز ناامیدی کرده است.

اما نبیل ابو ردینه، یکی از همکاران نزدیک محمود عباس، رئیس اداره خود مختار فلسطینیان گفته است که تصمیم عدم انتقال سفارت ایالات متحده به بیت المقدس، نمایانگر "جدیت" تلاش های واشنگتن برای رسیدن به صلح بین اسراییل و فلسطین می باشد.

XS
SM
MD
LG