لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: در افغانستان با کمبود بودجه مواجه هستیم


برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد با نشر گزارشی از وضعیت افغانستان می‌گوید که با توجه به اقتصاد شکنند این کشور و بالا بودن عدم امنیت غذایی، برنامه‌های امدادرسانی این اداره با کمبود بودجه مواجه است.

برنامه جهانی غذا روز دوشنبه ۲۲ اپریل (سوم ثور) با نشر گزارشی گفت که از هر سه افغان، یکی آن (۳۶ درصد نفوس افغانستان) در سه ماه اول سال روان میلادی با عدم امنیت غذایی حاد روبرو بوده است.

این اداره ملل متحد گفته که با کمبود بودجه ۵۹۰ میلیون دالری برای ادامه عملیات در شش ماه (اپریل تا سپتمبر) مواجه است. این بودجه شامل ۱۱۱ میلیون دالر هزینه‌های مورد نیاز امدادرسانی در زمستان ۲۰۲۴/۲۰۲۵ نیز است.

برنامه جهانی غذا گفته که از جمله تمام نیازمندان هفت میلیون نفر در افغانستان آسیب‌پذیرترین اند و خواهان حمایت مالی فوری برای کمک‌رسانی به این افراد شده است.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، افغانستان درگیر دهه‌ها درگیری خشونت‌آمیز بوده و ۵۰ در صد جمعیت این کشور قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر این کشور در فقر به سر می‌بردند و با خطرات اقلیمی نه تنها نیازمندی‌ها در این کشور تشدید شده است، بلکه وضعیت بدتر شده است.

برنامه جهانی غذا محرومیت زنان و دختران از آزادی‌های شان به شمول دسترسی به "آموزش و فضای امن خارج از منزل" را یک گام دیگر به عقب خوانده که توسط حکومت طالبان اعمال شده است.

برنامه جهانی غذا همچنان با اشاره به برگشت بیش از ۵۳۰هزار مهاجر افغان از پاکستان گفته که این روند فشار مضاعف بر این کشور بوده و سبب افزایش نیازمندی‌های بشری شده است.

گزارش گفته که احتمال دارد در مرحله دوم اخراج مهاجرین افغان از پاکستان، شمار عودت‌کنندگان به افغانستان افزایش یابد که این امر نیز روند امدادرسانی را متاثر خواهد ساخت.

در گزارش آمده است: "از نومبر ۲۰۲۳ تا مارچ ۲۰۲۴، برنامه جهانی غذا از بیش از ۳۱۳هزار عودت‌کننده در مرزها و ۳۵۰هزار عودت کننده دیگر در مناطق حمایت کرده است".

برنامه جهانی غدا گفته که بر اساس طرح واکنش بشردوستانۀ ملل متحد در سال روان میلادی، کمک‌های غذایی هنوز هم در اولویت قرار دارد. در این طرح نیازمندی‌های ۲۳.۷ میلیون نفر در اولویت قرار گرفته، اما ۱۷.۳ میلیون آن برای دریافت کمک در نظر گرفته شده اند.

برنامه جهانی غذا به ۱.۹۸ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۴ نیاز دارد تا غذای اضطراری، تغذیه و حمایت معیشتی را به نیازمندان در افغانستان برساند.

با این حال، برنامه جهانی غذا در ماه مارچ نزدیک به ۳۵هزار متریک تن مواد غذایی و ۱۸.۷ میلیون دالر پول نقد را در افغانستان به بیش از ۷.۶ میلیون نیازمند توزیع کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG