لینک های دسترسی

Breaking News

کدام عوامل سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند؟


تغییر رنگ یا زرد شدن دندان یکی از مشکلاتی است که پای شمار زیاد مردم را به کلینیک‌های دندان می‌کشاند، حالانکه می‌توان از آن جلوگیری کرد.

داکتران دندان، عوامل مختلف خارجی و داخلی را در زرد شدن دندان دخیل می‌دانند، عوامل خارجی که به دلیل تماس یک شی بیرونی، رنگ دندان تغییر می‌کند و عوامل داخلی که تغییرات یا امراض دندان و برخی اعضای دیگر بدن منجر به زرد شدن دندان می‌شود.

دود کردن سگرت، نوشیدن چای، قهوه و واین، خوردن برخی مواد غذایی رنگین، درست پاک نکردن و نشستن دندان‌ها، استعمال مخدرات، مصرف برخی دواها، مانند شماری از انتی‌بیوتیک‌ها، دواهای ضد سرطان، برخی دواهای ضد حساسیت و شماری از دواهای ضد افسردگی، از عوامل خارجی اند که سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.

همچنین در سیر برخی بیماری‌ها به ویژه سرطان‌های سر، صورت و گلو که بیمار زیر پرتودرمانی و شیموتراپی قرار می‌گیرد، رنگ دندان‌ها تحت تاثیر شعاع و دوا زرد می‌شود. علاوه بر آن، ابتلای مادران حامله‌دار به برخی بیماری‌ها در زمان حامله‌داری، سبب می‌شود که رنگ دندان‌های کودک در زمان رشد تغییرکند.

برخی‌ها به گونۀ ارثی دندان زرد رنگ یا نصواری رنگ داشته و نیز با پیشرفت سن، قشر سفید دندان نازک شده و قشر زردرنگ که در زیر آن قرار دارد، کم کم متبارز شده و رنگ دندان‌ها، به گونۀ طبیعی رو به تغییر کردن می‌نهد.

صرف نظر از اینکه رنگ دندان تحت تاثیر کدام عوامل تغییر کرده است، در بسیاری موارد می‌توان آن را به حالت اول برگشتاند، اما مهم است که عامل آن شناسایی شود.

از آنجاییکه در افراد سالم و صحتمند، بیشتر دلیل تغییر رنگ دندان عوامل خارجی و عادات روزمره است، داکتران سفارش می‌کنند که پس از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار، آب میوه، و خوردن برخی غذاها مانند لبلبو، بادنجان رومی و مشتقات آن، کچالو و چپس باید دندان‌ها برس شوند.

داکتران دندان سفارش می‌کنند که هر فرد روزانه دو بار و هر بار برای دو دقیقه دندان‌های خود را برس بزند. همچنین، بدون اینکه دچار کدام عارضۀ دندان شده باشد، باید به گونۀ منظم نزد داکتر رفته و از سلامت دهن و دندان‌های خود اطمینان حاصل کند.

در برخی موارد لکه‌های دندان عمیق بوده و نمی‌توان تنها با برس کردن آن را برطرف کرد، در چنین حالت باید به داکتر دندان مراجعه کرد. متخصصان صحت سفارش می‌کنند که هر فرد باید هر شش ماه یکبار نزد داکتر دندان رفته و دندان‌های خود را به گونۀ اساسی پاک‌کاری کند.

گروه

XS
SM
MD
LG