لینک های دسترسی

Breaking News

چگونه از تقلب در دور دوم انتخابات جلوگیری شود؟


دور دوم انتخابات به تاریخ ۲۴ جوزا برگزار می شود.
دور دوم انتخابات به تاریخ ۲۴ جوزا برگزار می شود.
دو نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته رسماً مبارزات شان را برای دور دوم انتخابات آغاز کردند.

این در حالی است که در کنار امنیت و تهدید طالبان برای اخلال انتخابات، تقلب سازماندهی شده، نگرانی عمدۀ سر راه این روند خوانده شده است.

فضل احمد معنوی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که در شرایط فعلی میکانیزم موثری وجود ندارد تا از تقلب در انتخابات پیشرو جلوگیری شود.

آقای معنوی می گویدکه کمیسیون های انتخاباتی و ستاد هر دو نامزد راه یافته به دور دوم ، یک تعهد اخلاقی داشته باشند تا از یکسو کمیسیون ها از تقلب جلوگیری کنند و از سوی دیگر نامزدان نیز به طرفداران شان اجازۀ دست زدن به تقلب را ندهند.

اما آیا تنها تعهد اخلاقی برای جلوگیری از تقلب سازماندهی شده در انتخابات بسنده بوده می تواند؟

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، کارکرد کمیسیون های انتخاباتی و نیز حضور ناظرین نامزدان را در مراکز رایدهی، به عنوان اقدام مهم برای جلوگیری از تقلب سازماندهی شده مطرح می کند.

آقای نور می گوید که کمیسیون مستقل انتخابات برای جلوگیری از تقلب از شیوه های مختلف استفاده می کند که یکی آن استفاده از مواد باکیفیت است و دوم آموزش بیشتر کارمندان انتخاباتی برای مدیریت بهتر روند انتخابات است.

نور محمد نور تاکید می کند که حضور ناظرین هر دو نامزد در همه مراکز رایدهی در روز انتخابات نیز می تواند جلو تقلب را بگیرد. او می گوید که کمیسیون مستقل انتخابات آمادگی شان را در عرصه های مختلف یاد شده گرفته اند.

سفارشات نامزدان

در همین حال مسلم سعادت، یکی از سخنگویان ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله به صدای امریکا گفت که برای جلوگیری از تقلب در انتخابات، معلومات شفاف در مورد ۱۵ میلیون برگۀ رایدهی در دسترس نامزدان قرار گیرد و اوراق رایدهی بر اساس شمار افراد واجد شرایط به هر ولایت ارسال شود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله همچنین از کمیسیون انتخابات می خواهد تا شرایط را برای برداشتن نوار های تصویری در مراکز رایدهی فراهم کند تا هر گونه تقلب احتمالی مستند سازی شود. او سفارش می کند که در ساحات نا امن، انتخابات برگزار نشود.

از سوی دیگر ستاد انتخاباتی محمد اشرف غنی احمدزی، نامزد دیگر در دور دوم انتخابات می گوید که برای جلوگیری از تقلب پیشنهادات مشخصی را با کمیسیون مستقل انتخابات در میان گذاشته است.

علی محمدی، سخنگوی ستاد انتخاباتی محمد اشرف غنی احمدزی می گوید که در این پیشنهادات یکی برکناری آن عده کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات است که در دور نخست در تخلف و تقلب دست داشتند. او می گوید که این افراد باید به مراجع عدلی و قضایی معرفی شوند.

آقای محمدی می افزاید که پیشنهاد دیگر شامل برکناری برخی از مقامات حکومتی در حد والی و قوماندان امنیه و سطوح پایانتر از آن است که به گفتۀ وی در شماری از مناطق عامل تقلبات در انتخابات دور نخست بودند.

دیدگاه مشابهی برای مهار کردن تقلب در دور دوم انتخابات از سوی نهاد های ناظر بر روند انتخابات پیشنهاد می شود. جانداد سپین غر، رئیس دیدبان انتخابات افغانستان می گوید که باید ضعف هایی که در دور نخست انتخابات زمینه ساز تقلب شد، در دور دوم از بین برده شود.

آقای سپین غر می گوید که با استفاده از تجارب دور گذشته، کارمندان متخلف و متقلب برکنار شوند، روند موثر ارایه معلومات فراهم شود و حکومت از مداخلۀ اراکین دولتی در امور انتخاباتی جداً جلوگیری کند.

داکتر عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی احمدزی، هر چند نتایج نهایی دور نخست انتخابات را پذیرفتند، از وجود تقلبات شکایت داشتند.

به باور تحلیلگران بروز تقلب گستردۀ سازماندهی شده در دور دوم سبب خواهد شد که بازندۀ انتخابات نتایج نهایی را نپذیرد.آگاهان امور سفارش می کنند که به خاطر مشروعیت انتخابات، روند دور دوم باید به اندازه ای شفاف باشد که نامزد بازنده دلیلی برای رد نتایج نداشته باشد.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG