لینک های دسترسی

Breaking News

لودین: امریکا طالبان را در فهرست تروریستان قرار دهد


رئیس جمهور افغانستان شورشیان طالبان را "برادر" خطاب می کند اما مُعین وزارت خارجه این کشور می گوید آنهایی که غیرنظامیان افغان را می کشند، باید به حیث یک گروه دهشت افگن تعیین شوند.

جاوید لودین، مُعین سیاسی وزارت خارجه افغانستان، میگوید واشنگتن در گزینش گروه حقانی منیحث یک شبکه دهشت افگن تاخیر ورزید. لودین رهبران شبکه حقانی را "قاتلین افغانها" نامیده گفت از اقدام امریکا برای درج این گروه در فهرست سازمانهای دهشت افگن، استقبال می کند.

هنگامیکه از آقای لودین در باره تعیین شدن طالبان بحیث یک گروه دهشت افگن پرسیده شد، پاسخ او ضمنی اما مثبت بود.

او گفت: "هر کسیکه بر اساس حقایق واجد شرایط (دهشت افگنی) است، حملات دهشت افگنی انجام میدهد، حمله کننده گان انتحاری را (به افغانستان) می فرستد وغیرنظامیان را می کشد باید به حیث دهشت افگنان تعیین شود."

مسوولیت بیشترین حملات انتحاری در افغانستان، که بیشتر در آنها غیرنظامیان آسیب می بینند، به طالبان نسبت داده می شود.

تناقض

اظهارات جاوید لودین درباره قراردادن طالبان در فهرست سازمانهای دهشت افگن دولت امریکا، تا حدی زیادی در تناقض با گفته های حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، است. آقای کرزی همواره طالبان را "برادر" خطاب نموده و آنها را به آشتی دعوت می کند.

به گفته آقای لودین، در زمان حاضر گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان جریان ندارد اما تماسهای وسیع میان هر دو جناح موجود است. اگر چه لودین خواستار تعیین طالبان به اصطلاح "واجد شرایط" بحیث دهشت افگنان است اما باوجود آنهم گفت در صورتیکه رهبران طالبان از جنگ دست بکشند، به آنها فرصت مشارکت در دولت داده خواهد شد.

جاوید لودین گفت: "دادن نقش به طالبان در دولت افغانستان، به جز از پُستهای انتخابی که بر مبنای قانونی اساسی توسط مردم انتخاب میشوند، تماما برای آنها، بمثابه جزء از مذاکرات، قابل دریافت است. من اطمینان دارم که رئیس جمهور کرزی در اینمورد یک بینش باز دارد."

روزنامه نیویارک تایمز، به قول از مقامات امریکایی که هویت شان مشخص نشده، نوشته است
که واشنگتن تصمیم دارد پالیسی اش در قبال صلح در افغانستان را تغییر دهد. به نوشته این روزنامه واشنگتن مایل است تا چگونگی مذاکرات صلح با طالبان را به دولت افغانستان وگذار شده و نقش پاکستان را هم در این روند، تایید کند.

اما جاوید لودین، که در پایان گفتگوهای یک هیئت افغان با مقامات امریکایی در واشنگتن صحبت میکرد، گفت پالیسی امریکا در افغانستان تغییر نکرده است.
XS
SM
MD
LG