لینک های دسترسی

Breaking News

قاچاق طلا از افغانستان به خارج


ارزش طلا در بازار
ارزش طلا در بازار
مسئولان اتحادیه طلا فروشان هرات از قاچاق این فلز به خارج از افغانستان ابراز نگرانی کرده میگویند قاچاق طلا باعث رکود کار آنان شده است. به گفتۀ آنان ادامۀ این وضعیت و بی توجهی مقام ها ؛ منجر به انتقال سرمایه های ملی از کشور خواهد شد.

تفاوت قیمت طلا در میان کشور های آسیایی سبب شده تا قاچاق این فلز با ارزش این روزها؛ بیشتر از هر زمان دیگر افزایش یابد. با اینکه افغانستان نیاز به واردات طلا دارد اما قاچاق آن از این کشور و آنهم ولایت هرات با نگرانی هایی همراه شده است.

طلا فروشان هراتی میگویند بازار مناسب برای خریداری طلا در کشور هندوستان عده ای از افراد سود جو را به این فکر واداشته تا با استفاده از ترفند های ماهرانه دست به قاچاق طلا از این ولایت بزنند.

محمد اسماعیل ابراهیمی مسئول اجرایی اتحادیه طلا فروشان هرات می گوید قیمت طلا در هند بیشتر از بهای این فلز در افغانستان ، ایران و پاکستان است که خود دلیلی بر قاچاق آن میباشد. او میگوید قاچاق طلا باعث رکود صنعت زرگری در هرات شده تا جاییکه شماری از طلا فروشان مجبور به ترک حرفه شده اند.

شماری از زرگران هرات نیز این شیوه قاچاق را ، راهی جدید برای بیرون کردن سرمایه از افغانستان میخوانند.

زرگران هرات میگویند قاچاقبران نخست به ارزش میلیون ها افغانی طلا خریده و سپس به ساده گی آن را به کشورهای دیگر چون هند انتقال میدهند. آنها از مقام های دولتی میخواهند تا با توجه به این موضوع مانع از کاهش قیمت طلا در بازارهای کشور شوند.

اما مسئولان امنیتی هرات تاکید میورزند که قاچاق طلا انهم از طریق خطوط هوایی این ولایت نا ممکن است.

سید شریف محمدی قوماندان میدان هوایی هرات ؛ از بازداشت دو فرد در جریان سالهای اخیر خبر میدهد که قصد قاچاق طلا از میدان هوایی این ولایت را داشتند.
آقای محمدی میگوید هر فرد افغان خصوصا زنان بصورت عادی حق انتقال ٢٠٠ گرام طلا را به خارج از کشور دارند.

روز گذشته نیز منسوبان پولیس سرحدی میدان هوایی کابل یک شهروند افغان را بازداشت کردند که یک خشت طلا به وزن ١٧۴٢ گرام را در یک دیگ بخار جاسازی نموده و قصد قاچاق ان به شهر مسکو را داشت.

از سویی هم ماه های می، جون و جولای بر اساس سنن و رواج های موجود در هند، فصل خوبی برای ازدواج است. به باور برخی، طلا و زیورات آنهم به مقدار زیاد در ازدواج هایی هندی، یکی از دلایلی است که تقاضای این عنصر گرانبها را در بازار های هندی بالا می برد.

در حال حاضر قیمت یک گرام طلای عربی در بازارهای افغانستان مبلغ ٢۴٠٠ افغانی میباشد که بازار خوبی برای خرید در کشور هندوستان دارد.
XS
SM
MD
LG