لینک های دسترسی

Breaking News

مسدود بودن بیشتر از ۹۰۰ مرکز رای دهی در روز انتخابات


ارشیف
ارشیف
احتمال میرود که در روز انتخابات به تعداد ۹۰۶ مرکز رای دهی در نقاط مختلف کشور به سبب تهدیدات امنیتی مسدود بماند

در نشست شورای امنیت ملی روز گذشته نهاد های امنیتی گفته اند که در نتیجه بررسی تهدیدات امنیتی وفیصله مشترک نهاد های امنیتی،والیان ومتنفذین قومی،از جمله ۶۲۶۳ مرکز رای دهی به تعداد ۹۰۶ مرکز رای دهی در روز انتخابات مسدود خواهد بود.

اما در این جلسه نهاد های امنیتی گفته اند که این فیصله نهایی نمیباشد وهیت حقیقت یاب به منظور بررسی مجدد تهدیدات به ولایات مختلف کشور اعزام گردیده اند.

در اعلامیه ریاست جمهوری آمده است که این هیت تلاش مینماید تا در صورت امکانات در آن ولایاتی که بیشتر از 6 مرکز رای دهی تازه مسدود شده است در قسمت باز شدن اکثریت مراکز رای دهی تلاش نمایند.

از سوی دیگر تیم تحول وتداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی از مسدود شدن این مراکز در ولایات مختلف ابرازنگرانی نمود.

فیض الله ذکی،یک تن از سخنگویان این تیم انتخاباتی درنشست خبری گفت که محلاتی که حذف گردیده است باید نهاد های امنیتی دلیل قاطع برای حذف شدن آن داشته باشند.

وی افزود"ما مخالف این نیستیم که دریک محلی که هیچ امنیت نیست آنجا صندوق رای دهی گذاشته شود ولی ما نگرانی این هستیم که تحت این بهانه یک قطعه بزرگ مردم که 20 درصد رای دهندگان ویک میلیون تن میشوند، از حق رای شان محروم میگردند ودر آن صورت شفافیت انتخابات نیززیر سوال میرود".

به گفته آقای ذکی:در محلاتی که مراکز رای دهی مسدود شده است مردم آن محلات اعتراض نموده اند ومناطقی است که درآن جا امنیت است اما مراکز رای دهی مسدود شده است وباید این مورد به صورت جدی بررسی گردد ومسدود شدن این محلات فرمایشی نباشد.

وی گفت که بعضی از این مراکز درولایتهای پکتیا،لوگر،هرات،هلمند،کندهار وولایتهای مشرقی میباشد.

این درحالیست که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری به تعداد 746 مرکز رای دهی مسدود بود ودر هفته گذشته کمیسیون مستقل انتخابات گفت که به تعداد 184 مرکز رای دهی بنابر راپور نهاد های امنیتی که تحت تهدید امنیتی قرار دارند.مسدود میباشند.

افزایش حملات مخالفین مسلح

از سوی دیگر جنرال محمد ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی درنشست خبری گفت که با نزدیک شدن انتخابات تهدیدات مخالفین مسلح بیشتر خواهد شد.

وی گفت"ما تهدید ها را دست کم نمیگیریم وتهدیدات نسبت به گذشته بیشتر است واطلاعاتی وجود دارد که دو سه روزی که به انتخابات میماند فعالیت های دشمن افزایش مییابد اما اطلاعات لازم نزد ما موجود است وتوانایی خنثی ساختن این تهدیدات را داریم."

آقای عظیمی گفت که نهاد های امنیتی از هر امکان برای تامین امنیت انتخابات استفاده میکنند ووضعیت نهاد های امنیتی از لحاظ ظرفیتها وقابلیتها بهتر نسبت به دور اول انتخابات است.

هم چنان دگرجنرال قدم شاه شهیر قوماندان فرقه ۱۱۱ کابل دراین نشست گفت که در زون مرکز در مجموع 557 مرکزرای دهی که شامل ۲۷۷۰ محل میشود در روز انتخابات باز خواهد بود وهیچ مرکزی دراین زون مسدود نخواهد بود.

وی افزود که تمام تدابیر امنیتی انجام شده وپلان های پیشگیرانه برای دفع وطرد حملات دشمن وحلقات استخباراتی منطقه گرفته شده است وزون مرکز دست آورد های نیز دراین مورد داشته است.

قرار است امروز نهاد های امنیتی آخرین گزارش شانرا را درمورد تامین امنیت انتخابات با کمیسیون مستقل انتخابات شریک نمایند.
XS
SM
MD
LG