لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار دوباره دو نامزد در ارگ ریاست جمهوری


ارشیف
ارشیف

در مورد دیدار عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی که فردا در ارگ ریاست جمهوری صورت میگیرد، طاهر زهیر، سخنگوی تیم اشرف غنی احمدزی به صدای امریکا گفت که موقف این تیم اینست که باب گفتگو را باز کند.

او گفت "ما در هر مرحله یی ،از مذاکرات دو نامزد استقبال میکنیم ومذاکرات را وسیله یی برای تفاهم ورسیدن به توافق میدانیم"

سخنگوی تیم آقای احمدزی گفت که فردا بار دیگر دو نامزد ریاست جمهوری در ارگ در حضور رئیس جمهور در باره موارد اختلافی که میان دو تیم وجود دارد با هم بحث و گفتگو خواهند نمود.

یک تن از افراد نزدیک به عبدالله عبدالله نیز میگوید که بعد از اعلام موقف این تیم باز هم تعدادی از مقامات کشورهای خارجی با عبدالله صحبت نموده اند.

اما او در مورد مذاکرات فردا میان دو نامزد در ارگ ریاست جمهوری چیزی نگفت.

آقای عبدالله دو روز قبل بعد از دیدار با اشرف غنی احمدزی در نشست خبری ظاهر گشت و گفت که مذاکرات سیاسی به بن رسیده و تیم آنها اعلام نتایج تقلبی را نمی پذیرند و یک روز هم حکومت تقلبی را قبول نمیکنند.

اما روز گذشته رئیس جمهور کرزی در مراسم سیزدهمین سالروز تروز احمد شاه مسعود از نامزدان خواست تا هر چه زودتر با هم به توافق برسند.

آقای کرزی، گفت که افغانستان نیاز فوری و ضروری به حکومت جدید دارد و این دو نامزد متیوانند که باهم این حکومت را تشکیل بدهند.

اختلاف نظر روی صلاحیت رئیس اجراییه یکی از مواردی است که دو نامزد ریاست جمهوری در چندین دیدار و گفتگو نتوانسته اند که روی آن به توافق برسند.

تیم عبدالله عبدالله خواهان اینست که رئیس اجراییه باید رهبری شورای وزیران را به عهده داشته باشد اما تیم احمدزی آنرا خلاف قانون میداند و میگویند که باید تیم رقیب آنها از خواستهای فرا قانونی شان بگذرند.

اعلام نتایج بدون توافق در روند سیاسی

سخنگوی کمیسیون مستتقل انتخابات میگوید که این کمیسیون منتظر به توافق رسیدن نامزدان ریاست جمهوری نمی نشیند و با ختم روند فزیکی جمع بندی، نتایج نهایی انتخابات را اعلام مینماید.

نور محمد نور، سخنگوی این کمیسیون گفت که روند فزیکی جمع بندی نتایج ۹۵ در صد تکمیل گردیده و فقط از جمله ۲۸۸۲۸ چک لست و جدول نتایج ۸۳۵ آن باقی مانده است که تا اخیر امروز داخل سیستم خواهد شد.

او افزود که به تعداد ۲۱۹۹۳ چک لست و جدول نتایج داخل سیستم گردیده که از این جمله ۲۱۲۴۲ آن تمام مراحل را طی کرده است.

آقای نور گفت که این کمیسیون در هفت جلسه علنی در مورد ۱۸۵۵۹ چک لست و جدول نتایج تصمیم اتخاد کرده که از این جمله ۹۷۳۴ آن با اعتبار و ۶۶۸ آن غیر قابل اعتبار شناخته شده است.

به گفته سخنگوی کمیسیون فقط در حدود ۴۲۶۹ چک لست و جدول نتایج باقی مانده که این کمیسیون در آخرین جلسه که در اخیر همین هفته دایر میگردد روی آن تصمیم نهایی خود را میگیرد.

آقای نور گفت که این کمیسیون بعد از ختم روند فزیکی و بررسی شکایات توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی، نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام مینماید و منتظر توافق نامزدان در روند سیاسی نمیباشد و به انتظار مردم خاتمه میدهد.

اما او از نامزدان خواست تا به اساس توافقی که میان شان در حضور وزیر خارجه امریکا صورت گرفته است نتیجه تفتیش صد در صدی آرا را بپذیرند.

از سوی دیگر امروز شماری از نماینده های مردم در ولسی جرگه خواهان پخش یک اعلامیه از سوی این جرگه برای ایجاد وحدت ملی و یا گفتگو با هر دو نامزد برای بیرون رفت از این بحران و یا هم خواستن آنها به این جرگه شدند.

اما عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گفت که یک هیتی بی طرف از هر دو مجلس و یا ولسی جرگه تعیین گردد و به نزد نامزدان برود.

او افزود که مردم با وکلا از ولایت های شان در تماس شده اند و خواهان راه حلی به بحران انتخاباتی شده اند.

XS
SM
MD
LG