لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات محصلین پوهنتون بامیان


در پوهنتون بامیان بیش از ۷ هزار محصل مشغول تحصیل اند که حدود ۱۵۰۰ تن آنان را دختران تشکیل می‌دهند.
در پوهنتون بامیان بیش از ۷ هزار محصل مشغول تحصیل اند که حدود ۱۵۰۰ تن آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

هر سال با آغاز دروس پوهنتون، زنده‌گی رقت‌بار محصلینی که از سایر ولایات به بامیان می‌آیند، نیز شروع می‌گردد. یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد؛ اما هنوز هم محصلین در پس‌کوچه‌های شهر بامیان دنبال اتاق کرایی سرگردان اند.

محصلین پوهنتون بامیان به دلیل نبود لیلیه، مجبورند اتاق‌های نمناک پس کوچه‌های بازار بامیان را پلاستیک پوش کنند و برای سپری‌کردن یک سال دوره تحصیلی شان این اتاق‌های متروکه را با قیمت بلند کرایه بگیرند.

حلیمه معتمدی محصل پوهنحی علوم طبیعی پوهنتون بامیان در این باره می‌گوید "دختران دانشجو در دانشگاه بامیان دچار مشکلات بیش از حد اند؛ لیلیه برای بودوباش نداریم، استاد کمبود داریم امکانات درسی وترانسپورتیشن وجود ندارد و ما مجبوریم در حویلی‌های کرایی، در اتاق‌های نمناک و غیرمصؤون زندگی کنیم که درس را هم درست یاد نمی‌گیریم."

خانم معتمدی می‌افزاید که کمبود استاد، نبود انترنیت و کمبود صنوف درسی در پوهنتن بامیان از دیگر مشکلات عمده دختران محصل در این ولایت است که هیچ فرد مسؤول به حل این مشکلات نپرداخته است.

عدم دسترسی به آب آشامیدنی و ترانسپورت نیز از دیگر مشکلات عمده محصلین در این ولایت محسوب می‌شود.

محصلین پوهنتون بامیان می‌گویند که هم اکنون شماری زیادی از صنوف درسی چوکی ندارند و بسیاری از ساعت‌های درسی بدون درس و استاد سپری می‌شود.

دختران محصل می‌گویند که محدودیت‌های فرهنگی در این ولایت سبب شده است که مشکلات دختران چند برابر پسران باشد.

آنان می‌گویند که لیلیه دختران تنها گنجایش بیش از ۱۵۰ محصل را دارد؛ اما سایر محصلین با سپری‌کردن خطرات بیش از حد در حویلی‌های غیرمصؤون زندگی می‌کنند.

معصومه یکی از این دختران محصل می‌گوید: "شماری از مالکین حویلی‌ها که دختران اتاق‌های آنرا به کرایه می‌گیرند، بعد از یک یا دو ماه می‌گویند که از شما خوشم نیامد و باید حویلی را ترک کنید که روی همین لحاظ دختران محصل همواره در کوچه پس‌کوچه‌ها دنبال اتاق کرایی سرگردان اند."

عبدالولی یکی دیگر از محصلین پوهنتون بامیان می‌گوید به دلیل نبود مکان مناسب رهایشی در یک اتاق نمناک که قبلأ به عنوان گدام دکانداران استفاده می‌شد، زندگی می‌کند.

عبدالولی می گوید" اکثریت استادان پوهنتون بامیان لیسانس شانرا از دانشگاه بامیان گرفته اند که از تجربه تدریس خوب برخوردار نیستند و درکنار آن محصلین از اندک‌ترین امکانات آموزشی در این پوهنتون برخوردار اند."

اما مشکلات فراروی ادامه تحصیل دختران محصل در این ولایت بیشتر از پسران است. مسؤولین پوهنتون بامیان می‌گویند که در این پوهنتون بیش از ۷ هزار محصل مشغول تحصیل اند که حدود ۱۵۰۰ تن آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

مسئولین پوهنتون بامیان نیز مشکلات موجود در این پوهنتون را تأیید می‌کنند و می‌گویند که به دلیل کمبود کادرهای مسلکی حتی برای ۷۰ محصل یک استاد وجود ندارد.

عزیز الله یوسفی سرپرست پوهنتون بامیان می‌گوید که هم اکنون صدها محصل با کمبود استاد مواجه اند.

آقای یوسفی می گوید" زیرساخت های مورد نیاز دانشگاه بامیان با عدم توازن مواجه است و همه ساله بدون در نظرداشت ظرفیت پوهنتون محصلان بیشتر به این نهاد علمی معرفی می‌شوند که مشکلات چند برابر می‌شود."

سرپرست پوهنتون بامیان می‌افزاید که تلاش‌های مسؤولین این پوهنتون جهت بهره‌برداری هرچه زودتر لیلیه پسران جریان دارد و آنان منتظر هیأت وزارت اند تا از کابل بیایند و این لیلیه را برای مسؤولین بامیان تحویل دهند.

اما فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گوید که روی برنامه‌های انکشافی و زیربنایی پوهنتون بامیان کارهای زیادی صورت گرفته است.

آقای امین در این باره به رادیو آشنا صدای امریکا می‌گوید:"در رابطه به کمبود استاد و کادرهای مسکلی پوهنتون بامیان هیچ مشکل وجود ندارد ما بیشترین استاد را در بخش‌های مختلف پوهنتون بامیان داریم اما دررابطه به کمبود جای و مکان تدریس باید از سوی مسئولین پوهنتون درخواست شود تا در زمینه وزارت تحصیلات عالی افغانستان رسیده‌گی صورت گیرد."

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌افزاید که پلان‌های جدی و استراتیژیک در بخش زیربنایی پوهنتون‌های این کشور روی دست است که عملی خواهد شد.

هرچند بارها محصلین بامیان در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات تظاهرات کرده اند؛ اما هنوز هم این مشکلات پابرجاست. پوهنتون بامیان دارای شش فاکولته علوم طبیعی، زمین شناسی، تعلیم وتربیه، علوم اجتماعی، زراعت و اقتصاد است که در آن بیش از ۷ هزار محصل دختر و پسر از ولایات مختلف افغانستان درس می‌خوانند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG