لینک های دسترسی

Breaking News

گزینه های انتخابی یک خانواده، نماد دموکراسی کوچک


برگزاری انتخابات برای تعیین زعیم یک کشور یکی از شاخص های عمدۀ دموکراسی می باشد و روند رأی دهی امروز در افغانستان نیز تمثیل همین شاخص توسط شهروندان آن کشور خوانده شده است.

باوجود نگرانی های شدید از امنیت در جریان انتخابات، رأی گیری بدون مشکل جدی به پایان رسید، اما نگرانی از پس لرزه های انتخابات، ادعا های تقلب و چگونگی نتایج انتخابات بحث های را برانگیخته است.

این موضوع را میتوان در خانواده های افغان دنبال نمود که با دیدگاه های متفاوت به پای صندوق های رای رفته اند.

خانوادۀ هفت نفری برهان الدین واعظی، یکی از هزاران خانوادۀ هرات است که بعد از اشتراک در انتخابات، به خانه آمده و به بحث و جدل در مورد چگونگی انتخابات پرداختند.

اعضای این خانواده که با شور و هیجان زیاد در ساعات اولیه صبح به نزدیکترین مرکز رای دهی رفته و تجربه ای جدید را کسب کردند، اکنون تلاش دارند باور خود را در مورد روند و نامزدان بر دیگران بقبولانند.

برهان الدین پدر این خانواده به رادیو آشنا گفت با وجود تمام تهدیداتی که مخالفین مسلح در حوزه غرب انجام داده بودند مردم به پای صندوق های رای رفته تا با نشان دادن وحدت شان، "مشت محکمی به دهان دشمنان مردم افغانستان" بکوبند.

خستگی همه از جنگ

او میگوید مردم دیگر از جنگ خسته شده و صلح میخواهند و به این نتیجه رسیده اند که این بار رای انها بسیار با ارزش است و میتوانند با تکیه بر وعده های مقام های افغان و خارجی در آینده کشور خود را آباد نمایند.

سعادت مادر این خانواده که دومین تجربه اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری را حاصل نموده، حضور پر رنگ زنان و نقش شان در جامعه را مرهون زحمات یک دهه اخیر دولتمردان، خصوصا رییس جمهور حامد کرزی است.

او میگوید زمانی زنان افغان توانایی کشیدن صدای خود را نداشتند اما امروز میتوانند آزادانه در انتخابات سهم گرفته و برای سرنوشت و اینده شان تصمیم بگیرند.

الهام دختر جوان این خانواده که به سن قانونی رسیده و برای اولین بار توانسته در این پروسه ملی اشتراک نماید از حس خود سخن میزند.

الهام میگوید اشتراک در پروسه رای دهی شخصیتی جدید برای ابراز وجود در جامعه به او بخشیده است.

صلاح الدین فرزند جوان این خانواده نیز برگزای سومین انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در کشور را نمونه ای بارز از نهادینه شدن فرهنگ دموکراسی در افغانستان میخواند.

او میگوید دموکراسی زمانی تحقق میابد که هر زن و مرد با ازدای ، توانمندی ، فکر ، اندیشه واراده خود بسوی انتخابات برود ، رای بدهد و نامزد مورد علاقه خود را برای یک ملت سعادتمند انتخاب نماید.

این برای اولین بار است که مردم با حضور گسترده در پای صندوق های رای، سعی در انتقال قدرت بگونه مسالمت امیز از یک رییس جمهور منتخب به رییس جمهور منتخب دیگر در افغانستان را گرفته اند.
XS
SM
MD
LG