لینک های دسترسی

Breaking News

کمک آیساف به نیروهای افغان در امنیت دور دوم انتخابات


سخنگوی نیرو های بین المللی کمک به امنیت می گوید که سربازان خارجی یکجا با نیرو های امنیتی افغان، از پیش برای دور احتمالی دوم انتخابات آمادگی داشتند.

هاینس جوزف فیلدمن می گوید که از دید آیساف و شرکای افغان شان احتمال رفتن انتخابات به دوردوم، برای آنان تازگی ندارد.

آقای فیلدمن به این باور است که "آیساف و نیرو های امنیتی افغان در کنار هم به خوبی آمادگی دارند تا امنیت دور احتمالی دوم انتخابات را فراهم سازند."

سخنگوی آیساف در مصاحبه با رحیم گل ساروان، خبرنگار صدای امریکا گفت که "در انتخابات شانزدهم حمل رهبری انتخابات را افغان ها بر عهده داشتند و انتخابات کاملاً افغانی بود. وظیفۀ نیرو های آیساف کمک نیرو های امنیتی افغان در فراهم آوری چهارچوب امنیتی برای انتخابات بود."
هاینس فیلدمن، کارکرد نیرو های افغان را در تامین امنیت انتخابات ستایش کرد.

انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی شانزدهم حمل، نخستین آزمون برای نیرو های امنیتی افغان بود که به تنهایی امنیت تمامی افغانستان را در روز انتخابات تامین کنند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی برگزار شد که تا هنوز هم جامعۀ بین المللی منتظر سرنوشت امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه میان کابل و واشنگتن است.

اکثر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه رضایت نشان داده اند.

سرنوشت ماموریت آیساف

کشانده شدن انتخابات به دور دوم می تواند بر برنامه های آیندۀ آیساف در افغانستان تاثیرگذار باشد.

آقای هاینس می گوید هر چه زودتر که توافقنامه دوجانبه امضا شود و آنان از چهارچوب سیاسی خود آگاه گردند، به همان اندازه برای اتخاذ تدابیر نیرو ها حایز اهمیت می باشد.

سخنگوی نیرو های بین المللی کمک به امنیت می گوید که آنان برای ماموریت های بعدی خود طرح ریزی می کنند.

هاینس علاوه می کند که "آمادگی ما برای زمانی است که گویا توافقنامۀ امنیتی از قبل امضا شده است. و این بخشی از روش کاری ما است که منتظر نمی مانیم بلکه برای اوضاع متفاوت آماده می باشیم."

بااین حال، سخنگوی نیرو های آیساف می گوید که در قدم نخست باید منتظر اعلام نتایج نهایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات بود.
با گرم شدن هوا، انتظار می رود حملات و فعالیت های شورشیان سرعت و شدت کسب کند و در صورت گزار انتخابات به دور دوم، شورشیان مشکلات امنیتی را در فرا راه مردم و نیرو های امنیتی ایجاد کنند.

اما سخنگوی آیساف می گوید که مردم افغانستان با حضور گسترده در روند انتخابات، نشان دادند که خواهان پیشرفت و تغییر اند.

به گفتۀ آقای هاینس، پیش از انتخابات انتظار سهم گیری پر رنگ مردم را کمتر برده می شد، اما حضور اقشار مختلف جامعه در روز رای دهی به جهانیان و شورشگرایی روشن ساخت که مردم این کشور خواهان رفتن به جلو بوده و می خواهند زندگی بهتری در آینده داشته باشند.

سخنگوی آیساف می گوید که "شاهد پیشرفت های مثبت در افغانستان بوده و می بیند که مردم می خواهند سرنوشت شان را خود در دست گیرند. آنان می خواهند در چگونگی حرکت این کشور در آینده نقش داشته باشند."

آیساف پس از ۲۰۱۴

با فرارسیدن زمان خروج سربازان خارجی از افغانستان، پایگاه های نیرو های سربازان خارجی در افغانستان که در گذشته به حدود ۸۰۰ پایگاه می رسید، اکنون به گفتۀ هاینس فیلدمن، به کمتر از ۱۰۰ پایگاه می رسد.

سخنگوی آیساف می گوید، اکنون که برای برنامۀ "دنبال ماموریت" آمادگی می گیرند، تصامیم جدی اتخاذ خواهند کرد که آیا "این پایگاه ها را حفظ کنیم، آن را مسدود نماییم و یا اینکه پایگاه ها را به نیرو های امنیتی افغان تسلیم کنیم. این روند زمانگیر است و ما در همکاری نزدیک با شرکای افغان مان قرار داریم."

این در حالی است که در صورت امضا شدن توافقنامۀ امنیتی دوجانبه، قرار است ایالات متحده ۹ پایگاه نظامی در افغانستان داشته باشد.

امضا نشدن توافقنامۀ امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده که اکثر مقام های امریکایی آن را زادۀ علایق و تصامیم شخصی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان می دانند، تنش را در روابط میان کابل و واشنگتن ایجاد کرده است.

آگاهان به این باور اند که نهاد های نو پا در افغانستان شدیداً به حضور کشور های خارجی به ویژه ایالات متحده در آن کشورنیاز دارند که لازمۀ این حضورامضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه است.
XS
SM
MD
LG