لینک های دسترسی

Breaking News

اهمیت انتخاب رهبر آیندۀ افغانستان برای غرب


مشروعیت و پشتیبانی مردم از رهبر آینده افغانستان باعث تقویت همکاری اتحادیۀ اروپا با کابل میشود
مشروعیت و پشتیبانی مردم از رهبر آینده افغانستان باعث تقویت همکاری اتحادیۀ اروپا با کابل میشود
یک مقام مرکز پژوهش ستراتیژیک در پاریس می گوید که اتحادیۀ اروپایی تجارب خود را در زمینۀ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری - که با آن آشنایی کامل دارد، با فرستادن ناظرانی در اختیار افغانستان قرار داده است، اما آن اتحادیه نقش اساسی را در این روند ایفا نمی کند.

کمی گران، مدیر نهاد تحقیقات ستراتیژیک در فرانسه میگوید که جامعۀ اروپایی به همزبانی در رهبری افغانستان نیاز دارد، تا با تفاهم بهتر همکاری های دوجانبه را بعد از سال ۲۰۱۴ سازماندهی کنند.

گران افزود:"با در نظر داشت اینکه دور اول انتخابات برخلاف شایعات منفی گرایانه، به خوبی گذشت، امیدواریی موجود است که دور دوم نیز به همان سان به پایان برسد."

او علاوه کرد که گزینش رییس جمهور آیندۀ افغانستان برای اتحادیۀ اروپایی از اهمیت ویژۀ برخوردار است زیرا به هر اندازۀ که رهبر آیندۀ آن کشور از مشروعیت و پشتیبانی طیف گسترده یی از مردم برخوردار باشد،به همان اندازه روند همکاری اروپا با آن کشور تقویت خواهد یافت.

نگرانی عدم پذیرش نتایج

از سوی دیگر، جیسن کامپبل تحلیلگر نهاد رند کارپوریشن در ایالات متحده به این باور است که از دیدگاه سیاسی، مبارزات انتخاباتی و برگزاری انتخابات افغانستان تا این دم منصفانه و شفاف بوده است.

جیسن افزود:" هردو کاندید تلاشهای زیادی به خرج داده اند تا به صورت روشن پیام خود را به مردم برسانند، و می توان گفت که از یک جهت، گام هایی در راستای تمرین دیموکراسی – چیزی که در اینجا همه آرزومند آن اند - برداشته شده است."

اما اینکه آیا این دو نامزد پیشتاز انتخابات از پختگی لازم برای پذیرش پیروزی طرف مقابل و قبول شکست خویش برخوردار استند، آقای جیسن می گوید به باور وی هر دو طرف چنین پختگی را دارند اما تنها تقلب می تواند این اعتماد را خدشه دار سازد.

او علاوه کرد:"تنها در صورتی که تقلب گسترده یی به وجود آید که بر اساس آن یکی از کاندید ها بتواند در نتایج به دست آمده تردید نشان دهد، این روند زیر سوال خواهد رفت."

جیسن گفت که با در نظر داشت شفافیت دور اول، فکر نمی کند که چنین چیزی صورت گیرد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با نظارت بیش از ۲۰۰ هزار ناظر و کارمند رسانه یی افغان برگزار شد.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG