لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در سومالیا 'احتمالا مرتکب جنایت جنگی شده است'


ساحه یک درگیری میان جنگ‌جویان الشباب و نیروهای سومالیا در موگادیشو
ساحه یک درگیری میان جنگ‌جویان الشباب و نیروهای سومالیا در موگادیشو

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که نظامیان امریکایی با اجرای حملات هوایی در سومالیا در جریان دو سال گذشته، احتمالا مرتکب جنایت جنگی شده اند.

این سازمان پس از بررسی تنها پنج مورد از حملات هوایی قوای امریکایی در سومالیا، اعلام کرده است که در آن ۱۴ غیرنظامی کشته شده اند؛ در حالی که به گفته عفو بین‌الملل، از ماه جون سال ۲۰۱۷، حداقل ۱۱۰ حمله هوایی از سوی نیروهای امریکایی در سومالیا انجام شده است.

نظامیان امریکایی با رد این گزارش گفته اند که در عملیات‌ هوایی در سومالیا ظرف دو سال گذشته، حتا یک غیرنظامی را هم نکشته و برعکس، منجر به کشته شدن ۸۰۰ شبه‌نظامی شده است.

فرماندهی نظامیان امریکایی در افریقا، به خبرگزاری رویترز گفته است: "در حال حاضر بررسی‌های ما نشان می‌دهد که هیچ غیرنظامی در نتیجه هیچ‌یک از حملات هوایی نیروهای امریکایی در افریقا کشته نشده است."

با این حال، در گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است: "اعضای نیروهای دولتی امریکا که در برنامه‌ریزی و اجرای حملات هوایی نقش داشته اند، احتمالا مرتکب نقض قوانین بین‌المللی شده اند، به شمول کشتارهای غیرقانونی، که می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود."

سومالیا، یکی از فقیرترین کشورهای جهان شمرده می‌شود و از سال ۱۹۹۱ تا حالا درگیر جنگ داخلی و ناامنی فزاینده بوده است.

در سال‌های اخیر، نظامیان امریکایی از دولت تحت حمایت سازمان ملل متحد در موگادیشو، پایتخت سومالیا پشتیبانی کرده اند که درگیر جنگی با شورشیان مربوط به گروه الشباب اند.

در سال ۲۰۱۷، دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا به نظامیان کشورش صلاحیت بیشتری در اجرای عملیات‌های نظامی در سومالیا داد و گفت که می‌توانند حتی زمانی که مورد حمله نیز قرار نگرفته اند، اقدام به عملیات نظامی کنند.

XS
SM
MD
LG