لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ هاگ در مورد جرایم جنگی افغانستان جلسه استماعیه برگزار می‌کند


محکمه بین المللی جرایم گفته که در مورد رد تقاضای آغاز تحقیقات پیرامون جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت در افغانستان جلسه استماعیه برگزار می‌کند.

این استماعیه به تاریخ چهار دسمبر (۱۳ قوس) آغاز و قرار است تا ششم دسمبر ادامه یابد.

یک نشست مقدماتی که پیش از آغاز روند محاکمه برگزار شده بود، به تاریخ ۱۲ اپریل ۲۰۱۹ پذیرفت که طالبان، نیروهای افغان، نظامیان امریکایی و کارمندان اداره استخبارات امریکا در افغانستان مرتکب جرایم جنگی شده اند.

قضات پذیرفتند که هیچ تحقیقاتی یا پی‌گیری قانونی افرادی که ادعا می‌شود مسوول باشند،‌ صورت نگرفته است. قضات همچنان گفته اند که از جمله ۷۰۰ نفر از قربانیان که در مورد جرایم جنگی افغانستان به این محکمه شکایت کرده اند، ۶۸۰ آن از آغاز تحقیقات رسمی در این مورد استقبال کرده اند.

با آنهم پیش از این، محکمه بین المللی جرایم اعلام کرده بود که تحقیقات رسمی در مورد افغانستان را آغاز نمی‌کند چون به گفته قضات در این مقطع زمانی تحقیقات به تامین عدالت منتج نخواهد شد.

ضیا مبلغ، عضو گروه عدالت انتقالی افغانستان می‌گوید که بدون اقدامات محکمه بین المللی جرایم،‌ عدالت در افغانستان یک شعار میان تهی خواهد بود.

او افزود: "مصوونیت از جرایم در افغانستان نشان می‌دهد که چرا به محکمه بین المللی جرایم منحیث بلندترین مرجع قضایی، به شدت نیاز است."

محکمه در جریان جلسه استماعیه، به اظهارات منابع مختلف به شمول نمایندگان دفتر وکلا، حکومت افغانستان و نمایندگان قربانیان گوش خواهد داد.

قصر سفید سال گذشته با نشر یک اعلامیه گفت که اداره دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده، از شهروندان و متحدین اش که به طور غیر منصفانه در محکمۀ بین المللی جرایم مورد پیگرد قرار بگیرند، حراست خواهد کرد.

قصر سفید گفت در صورت آغاز تحقیقات رسمی محکمه هاگ، توافق نامه های بیشتر و الزام آور دو جانبه را برای ممانعت از تسلیم دهی اتباع ایالات متحده توسط کشور های دیگر به محکمه بین المللی جرایم، امضا خواهند کرد.

قصر سفید علاوه کرد که تا جاییکه قوانین ایالات متحده اجازه دهد مانع ورود قضات این محکمه به امریکا شده، دارایی و ملکیت های آن ها را در ایالات متحده تحریم کرده و در سیستم قضایی امریکا، آنان را محاکمه خواهند کرد.

قصر سفید گفت که اداره ترمپ برای حمایت از قانون اساسی امریکا، حاکمیت امریکا و شهروندان امریکا مبارزه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG