لینک های دسترسی

Breaking News

گروه جدایی‌طلب پاکستانی: حملات مرگبار بیشتر بر اهداف چینی انجام می‌دهیم


اردوی آزادی‌‌خواه‌ بلوچ، گروه جدایی‌طلب پاکستانی، روز پنجشنبه ۲۸ اپریل (هشتم ثور) هشدار داد که این گروه حملات مرگبار بیشتری را بر اهداف چینی انجام خواهد داد.

این گروه مسوولیت حملۀ انتحاری دو روز پیش در نزدیکی پوهنتون کراچی را به دوش گرفت که در آن پنج نفر به شمول سه شهروند چین کشته شد.

اردوی آزادی‌خواه بلوچ، یکی از چندین گروهی است که برای حصول استقلال بلوچستان، بزرگترین ایالت پاکستان، از سال‌ها به اینسو بر ضد حکومت پاکستان مبارزه می‌کند.

جیاند بلوچ، سخنگوی اردوی آزادی‌خواه بلوچ با نشر یک اعلامیه به زبان انگلیسی گفته است: "صدها عضو مرد و زن لوای مجید اردوی آزادی‌بخش بلوچ که بسیار عالی آموزش دیده اند، آماده اند تا حملات مرگبار را در هر بخش بلوچستان و پاکستان انجام دهند."

در این اعلامیه چین تهدید شده است که اگر "پروژه‌های استثماری" خود را در بلوچستان متوقف نکند و از "اشغال پاکستان" دست نبردارد، با حملات "شدیدتر" روبرو خواهد شد.

یک مقام امنیتی در انستیتوت چینی به خبرگزاری فرانس پرس گفت که قبلاً در مورد امنیت ۱۵ کارمند چینی ابراز نگرانی کرده بود. به گفتهٔ این مقام امنیتی که نخواست نامش فاش شود گزارش‌هایی در ماه فبروری مبنی بر احتمال حمله در محوطه پوهنتون منتشر شده بود.

اردوی آزادی‌بخش بلوچ با نشر پیامی در تلگرام گفته است که زنی به نام شارمی بلوچ معروف به برمش "حملۀ انتحاری را بر چینی‌ها در کراچی" انجام داده است. به گفته این گروه که پولیس پاکستان نیز آنرا تایید کرده است، شارمی مادر دو فرزند و معلم ساینس بود.

وزارت خارجه چین این حمله را محکوم کرده و گفته است: "خون چینی‌های کشته شده نباید هدر رود و عاملان این حادثه بهای آنرا خواهند پرداخت."

این وزارت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که معاون این وزارتخانه در جریان گفتگو با معین الحق، سفیر پاکستان در بیجینگ "نگرانی عمیق" خود را ابراز کرده و " از طرف پاکستانی خواسته تا فوراً تحقیقات کامل درباره این حادثه را آغاز و عاملان آن را مطابق قانون دستگیر و مجازات کند. "

به گفتهٔ مقام‌های پاکستانی، شورشیان قومی بلوچ به طور معمول حملات را بر ضد غیر نظامیان، قوای امنیتی و اهداف و اتباع چینی در ایالت بلوچستان سازماندهی می‌کنند. شورشیان بلوچ ماه گذشته در حملات جداگانه ۱۹ سرباز پاکستانی را کشتند.

در یک حادثه مشابه در ماه جولای، کم از کم ۱۳ کارگر ساختمانی به شمول نه شهروند چین در اثر انفجار بر بس انجنیران و کارگران یک پروژۀ ساختمانی در ساحۀ کوهستان در ایالات خیبرپشتونخواه پاکستان کشته و ۳۶ نفر دیگر زخمی شدند.

ایالت بلوچستان از دیر زمان شاهد نا آرامی‌ها و خشونت‌ها بوده است؛ جاییکه جدایی طلبان ادعا دارند که حکومت پاکستان از منابع این ایالت استفاده می‌کند، اما برای مردم آن کارهای بنیادی، مانند ساختن زیربناها را برای زدودن فقر انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG