لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: چین به دنبال تغییر نظم جهانی است


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، می‌گوید که حفظ نظم کنونی در جهان، مستلزم رقابت شدید امریکا با چین است، اما افزود که ایالات متحده به دنبال "جنگ سرد" نیست.

آقای بلینکن روز پنجشنبه ۲۶ می (پنجم جوزا) در اظهارات خود در مورد پالیسی ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در قبال چین گفت که بیجینگ "جدی‌ترین چالش دراز‌مدت را برای نظم بین‌المللی ایجاد کرده است."

وزیر خارجهٔ امریکا گفت: "چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین‌المللی را تغییر دهد و هم به گونهٔ فزاینده قدرت اقتصادی، دپلوماتیک، نظامی و تکنالوژیکی انجام آن را دارد."

به گفتهٔ آقای بلینکن، رییس جمهور بایدن معتقد است که این دهه تعیین کنندهٔ آینده خواهد بود. او گفت: "اقداماتی که ما در داخل و با کشورهای سرتاسر جهان انجام می‌دهیم، تعین خواهد کرد که آیا دیدگاه مشترک ما از آینده محقق خواهد شد یا خیر."

آقای بلینکن گفت: "دیدگاه بیجینگ ما را از ارزش‌های جهانی که در ۷۵ سال گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته است، دور می‌کند."

وزیر خارجهٔ امریکا اذعان داشت که کشورش نمی‌تواند مسیر چین را تغییر دهد، زیرا به گفتۀ او شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین، موضع قاطعانه‌ای را در این مورد در داخل و خارج کشور اتخاذ کرده است. اما افزود: "بنابر آن ما محیط استراتیژیک را در اطراف بیجینگ شکل خواهیم داد تا دیدگاه خود را برای یک سیستم بین المللی باز و فراگیر پیش ببریم."

بلینکن، که در سفر به افریقا و امریکای لاتین به دنبال کم اهمیت جلوه دادن رقابت با چین بوده، از کشورها نخواست که طرفی را انتخاب کنند. او گفت: "ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید نیستیم. برعکس، ما مصمم استیم که از هر دو اجتناب کنیم."

در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف رو به وخامت نهاده است.

مناقشه تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها در چین، به ویژه مسلمانان اویغور در شین ژیانگ، وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ، موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در آب‌های جنوب چین که چندین کشور در منطقه بر آن ادعای مالکیت دارند، از عوامل عمده تیرگی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.

آقای بلینکن با بیان اینکه "ما به دنبال این نیستیم که چین را از نقش اش به‌عنوان یک قدرت بزرگ بازداریم، و نه چین - یا هر کشوری - را از رشد اقتصادی یا پیشبرد منافع مردم شان باز داریم" اضافه کرد که نظم جهانی، از جمله قوانین و توافقات بین‌المللی، "همزیستی و همکاری را برای همه کشورها - از جمله ایالات متحده و چین - ممکن می‌سازد."

XS
SM
MD
LG