لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: اوکراین برای سرنوشت خود تا آخرین رمق بر ضد روسیه می‌جنگد


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در سالروز استقلال آن کشور، با اشاره به حملۀ روسیه بر اوکراین گفته است که اوکراینی‌ها "به خاطر سرنوشت شان می‌رزمند" و به گفتۀ وی این جنگ تا آخرین رمق ادامه خواهد یافت.

آقای زیلینسکی روز چهارشنبه ۲۴ اگست (دوم سنبله) در یک پیام ویدیویی گفت که اوکراینی‌ها زمانی از جنگ دست خواهند کشید که به گفتۀ وی جشن پیروزی در برابر روسیه را تجلیل کنند. او گفت که تا زمان آزادی کامل ساحات ۲۵گانۀ اوکراین، جنگ ادامه خواهد داشت.

رییس جمهور زیلینسکی گفت که اوکراین کنترول ساحۀ شرق دونباس و کریمیه را نیز دوباره در دست خواهد گرفت.

نظامیان روسی پس از ناکامی در تصرف کیف، توجه خود را به سمت دونباس معطوف کرده اند، جاییکه جدایی‌طلبان طرفدار روسیه از سال ۲۰۱۴ به اینسو با نیروهای اوکراینی درگیر جنگ اند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را به قلمرو خود ملحق کرد، هرچند این اقدام تا کنون از سوی جامعۀ بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

تجلیل شاندار و عمومی از جشن استقلال اوکراین، امسال منع شده بود زیرا رهبران اوکراین و نیز ایالات متحده هشدار داده بودند که ممکن روسیه در این روز به حملات بر زیربناهای عامه و تاسیسات دولتی در اوکراین اقدام کند.

کمک‌های نظامی

قرار است ایالات متحده کمک اضافی سه میلیارد دالری را برای آموزش و تجهیز نیروهای اوکراینی اعلام کند. مقام‌های امریکایی گفته اند که این پول صرف خریداری طیاره‌های بی‌سرنشین، تسلیحات و تجهیرات خواهد شد.

برخلاف سایر بسته‌های مساعدتی نظامی ایالات متحده که برای تامین نیازمندی‌های فوری نظامی به اوکراین اختصاص داده شده است، کمک جدید سه میلیارد دالری برای فراهم آوری نیازمندی‌های دفاعی در میان‌مدت و درازمدت اختصاص داده خواهد شد.

در یک و نیم سال گذشته ایالات متحده حدود ۱۰.۶ میلیارد دالر کمک نظامی را به اوکراین فراهم کرده است.

وزارت دفاع ناروی روز چهارشنبه اعلام کرد که ناروی و بریتانیا، به گونۀ مشترک، درون‌های کوچک "کشفی و تشخیص اهداف" را به اوکراین فراهم خواهند کرد.

ناروی همچنان یک سیستم سیار را به نیروهای اوکراینی فراهم می‌کند که به گفتۀ مقام‌های وزارت دفاع ناروی، برای "حفاظت از گزمه‌ها، مواضع توپخانه‌ای و دیگر منابع مهم" کاربرد بسیار خوب عملی دارد.

در همین حال، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان روز چهارشنبه خواستار دعا و نیایش برای مردم اوکراین شد و گفت که اوکراینی‌ها از شش ماه به اینسو با دلهرۀ جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

پاپ گفت: "امیدوارم که گام‌های استوار برای ختم جنگ و جلوگیری از خطر به فاجعۀ هسته‌ای در زاپوریژیا برداشته شود."

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین که زیر کنترول روسیه است، در هفته‌های اخیر معروض به تهدید بوده و اوکراین و روسیه یک دیگر را به حمله بر این تاسیسات متهم کرده اند.

این مطلب برگرفته از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس است

XS
SM
MD
LG