لینک های دسترسی

Breaking News

ملکۀ بریتانیا به عمر ۹۶ سالگی درگذشت


قصر بکینگهم بریتانیا روز پنجشنبه هشتم سپتمبر (۱۷ سنبله) از درگذشت ملکه الیزابت دوم به عمر ۹۶ سالگی خبر داد.

در اعلامیۀ قصر بکینگهم آمده است که ملکه الیزابت دوم روز پنجشنبه در کمال آرامش و در کنار خانواده و نزدیکانش در "بالمورال"، اقامتگاه خاندان سلطنتی، در اسکاتلند چشم از جهان فرو بست.

ساعاتی پیشتر از آن، داکتران از سلامت ملکه ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که وی باید زیر نظارت طبی قرار داشته باشد.

دربار بریتانیا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: "پس از بررسی‌های بیشتر در صبح امروز داکتران ملکه، نگران سلامت علیاحضرت استند و توصیه کرده‌اند که او زیر نظارت طبی بماند."

ملکه الیزابت با ۷۰ سال سلطنت، هم از رهگذر طول عمر و هم از نظر دورۀ حکمروایی ریکارددار تاج و تخت در یک هزارۀ گذشته در بریتانیا بوده است.

ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۲ زمانیکه ۲۵ سال عمر داشت، پس از درگذشت پدرش جورج ششم، به سلطنت رسید. او پیش از رسیدن به تاج و تخت، با دوک ادینبرگ ازدواج کرده بود که ثمرۀ این ازدواج چهار پسر است.

بر اساس قوانین سلطنتی بریتانیا، اکنون با درگذشت ملکه الیزابت دوم، چارلز، پسر بزرگ او که ۷۳ سال عمر دارد، پادشاه جدید بریتانیا خواهد بود.

ملکه الیزابت دوم در دوره فرمانروایی‌اش با ۱۵ صدر اعظم بریتانیا همکاری کرد که نخستین آنان وینستون چرچیل بود.

بریتانیا تحت فرمانروایی ملکه الیزابت دوم دوران پرتلاطمی همچون جنگ سرد، رونق‌ها و رکودهای اقتصادی، درگیری‌ها در ایرلند شمالی، تاسیس اتحادیه اروپا، و برگزیت را پشت سر گذاشت.

واکنش‌ها به درگذشت ملکه بریتانیا

بسیاری از رهبران جهان درگذشت ملکه الیزابت دوم را تسلیت گفتند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و همسرش جیل بایدن، با نشر بیانیه‌ای به مناسبت درگذشت الیزابت دوم، ضمن ابراز همدردی با مردم بریتانیا، خانم الیزابت را بیش از یک ملکه و معرف یک زمانه خواندند.

در این اعلامیه آمده است که ملکه الیزابت یک دولت‌زن باوقار و دارای پایداری بی‌بدیل بود که ایتلاف میان بریتانیا و ایالات متحده را عمیق‌تر کرد و کمک کرد رابطۀ دو کشور "ویژه" شود.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، باب منندز، رییس دموکرات کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنا و مچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنای کانگرس امریکا از دیگر مقامات بلندپایۀ امریکایی اند که درگذشت ملکه الیزابت را به خاندان سلطنتی و مردم بریتانیا تسلیت گفته‌اند.

یاییر لاپید و آیزک هرتزوگ، صدر اعظم و رییس جمهور اسراییل نیز با نشر پیام‌های جداگانه درگذشت الیزابت دوم را به خاندان سلطنتی و مردم بریتانیا تسلیت گفتند.

امانویل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، الیزابت دوم را مظهر تداوم و اتحاد ملت بریتانیا به مدت ٧٠ سال خواند و افزود که او دوست فرانسه و ملکۀ خوش‌قلب بود که تاثیر ماندگار بر کشور و زمانه‌اش بر جا گذاشت.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد با ابراز تاسف نسبت به درگذشت ملکه الیزابت او را یک دوست خوب سازمان ملل خواند. به گفتۀ آقای گوتیرش، فداکاری تزلزل‌ناپذیر و مادام‌العمر ملکه الیزابت برای مدت‌ها به یادگار خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG