لینک های دسترسی

Breaking News

کاظمی قمی به صفت سفیر جدید ایران در کابل گماشته شد


حسن کاظمی قمی، سفیر جدید ایران در افغانستان
حسن کاظمی قمی، سفیر جدید ایران در افغانستان

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش داده است که حسن کاظمی قمی به صفت سفیر جدید ایران در افغانستان گماشته شده است.

چند هفته پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کاظمی قمی که زمانی به صفت سر قنسول ایران در ولایت هرات نیز کار کرده بود، به عنوان نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور ایران در امور افغانستان گماشته شد.

وزارت امور خارجهٔ ایران با نشر اعلامیه‌ای گفته است که کاظمی قمی همزمان با پیشبرد تصدی سفارت، نمایندهٔ ویژهٔ رییس‌ جمهور ایران در امور افغانستان نیز خواهد بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با طلوع نیوز گفته است که "این تغییر نو" برای هر دو کشور "مفید" خواهد بود. با اینحال مجاهد گفته است: " کدام ملاحظه در این مورد ما نداریم و یک کشور حق دارد که سفیر خود را تغییر می‌دهد و تبدیل می‌کند کار آن کشور است."

گزینش آقای کاظمی قمی به صفت سفیر جدید ایران در افغانستان، پس از نشر نوار صوتی جنجالی منتسب به بهادر امینیان، سفیر پیشین ایران در کابل، صورت می‌‌گیرد که واکنش طالبان را نیز در پی داشت.

در این نوار صوتی گفته شده است: "وقتی بعد از یک هفته [به افغانستان] بر می‌گردم احساس می‌کنم که از دنیا عقب افتاده‌ام، یعنی از روند تحولات عقب افتاده‌ام."

او در این نوار صوتی همچنان طالبان را برای افغانستان، منطقه و جهان "فاجعه و مصیبت بزرگ" خوانده و گفته است که ایران چاره‌ای ندارد جز اینکه با استفاده از فرصت طالبان را "مانند قوم مغول متمدن کند."

سفارت ایران در افغانستان که پس از نشر این نوار آن را رد کرده و مغرضانه و به هدف برهم زدن روابط دو کشور همسایه خوانده بود، شام جمعه در تویتی که چند ساعت بعد آن را حذف کرد، نگاشت که پایان ماموریت امینیان "هیچ ارتباطی با اظهارات منتشرهٔ منتسب به ایشان در مورد افغانستان" نداشته است.

سپس سفارت ایران در کابل در تویت دیگری نوشت: "ماموریت دکتر امینیان، به عنوان سفیر ج.ا. ایران در افغانستان خاتمه یافته و ایشان طبق روال معمول دپلوماتیک، در پایان سه سال خدمت، به جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردند."

کاظمی قمی که در رشتهٔ اقتصاد لسانس و در بخش مدیریت استراتیژیک ماستری دارد، به گفتهٔ برخی مقام‌های پیشین امریکایی، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است و روابط نزدیک با قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه داشت.

XS
SM
MD
LG